RSS
niedziela, 09 grudnia 2018
Głogów, Nowa Sól i Zielona Góra witają Konopnicką

Pociąg IC Konopnicka we Wrocławiu

Pociąg PKP InterCity IC Konopnicka wyruszył 10 grudnia 2018 r., w pierwszą niespełna 600-kilometrową podróż do stolicy Polski, punktualnie o godz. 6.12 z Zielonej Góry i do Warszawy Zachodniej przyjechał o g. 13.00, czyli 5 minut przed rozkładowym czasem (na zdjęciu w trakcie planowego 23-minutowego postoju we Wrocławiu), gładko, z gracją i elegancko frunąc przez Pruszków, Piastów, Warszawę Ursus i Warszawę Włochy, za co na pewno należą się podziękowania i premia dla Mechanika PKP InterCity, ku radości wdzięcznych, zadowolonych pasażerów. Premia należy też się Mechanikowi PKP InterCity, który prowadził pociąg na odcinku Zielona Góra - Wrocław, bo jechał zgrabnie i oczekiwał pod semaforkiem wjazdowym do Wrocławia Głównego przed planem, godnie reprezentując inauguracyjną jazdę pospiesznego pociągu, a wśród szykujących się do wyjścia w stolicy Dolnego Śląska podróżnych można było usłyszeć wesołe, życzliwe stwierdzenia: '' niecałe dwie godzinki i już jesteśmy na miejscu'' :-) Od 10 marca 2019 r. nastąpiła korekta rozkładu jazdy pociągu (Zielona Góra Główna odjazd 5.42 - Warszawa Zachodnia przyjazd 12.35).

9 grudnia 2018 roku wieczorową porą do Głogowa, Nowej Soli i Zielonej Góry zawitał pociąg IC ''Konopnicka'' z Warszawy. Jednostka elektryczna Pesa Dart umożliwia bezpośrednią podróż z południowej stolicy województwa lubuskiego, przez Nową Sól, Głogów, Wrocław, Opole, Częstochowę, Piotrków Trybunalski i Skierniewice, do Warszawy. Poranne bezpośrednie połączenie Zielonej Góry z Warszawą przez Wrocław i Opole zastąpiło dotychczas funkcjonujące połączenie bezpośrednie przez Poznań i Kutno, z którego PKP InterCity zrezygnowały (tak samo stało się z wieczornym połączeniem z Warszawy do Zielonej Góry).

Frekwencja podróżnych już pierwszego dnia dopisała, co pokazuje, że powołanie do życia takiego pociągu to strzał w dziesiątkę. Wynika to zapewne z faktu, że pociąg przejeżdża przez liczne miasteczka i miasta, łączy również pięć aglomeracji, co daje wyższy wskaźnik urbanizacji niż wcześniejszą trasą przez Poznań, Wrześnię, Konin, Kutno i Łowicz. Między Zieloną Górą Główną a Warszawą Centralną zatrzymuje się 20 razy dając bogatą ofertę przemieszczania się podróżnym (stacje: Nowa Sól, Bytom Odrzański, Głogów, Ścinawa, Wołów, Brzeg Dolny, Wrocław, Oława, Brzeg, Opole, Ozimek, Lubliniec, Częstochowa Stradom, Częstochowa, Radomsko, Piotrków Trybunalski, Koluszki, Skierniewice, Żyrardów, Warszawa Zachodnia).

Pociąg IC Konopnicka z Zielonej Góry do Wrocławia rozkładowo jedzie z średnią prędkością podróży 77 km/h, natomiast z Wrocławia do Warszawy Zachodniej 95 km/h. Prędkość rzeczywista w torach jest wyższa, bo na każde hamowanie, postój i rozpędzanie trzeba przeznaczyć 3-4 minuty (w przypadku pociągów ekspresowych przyjmuje się za wartość odpowiednią 5 minut). Uwzględniając tę faktyczną fizyczną zależność okazuje się, że z Zielonej Góry do Wrocławia pociąg pospieszny IC Konopnicka PKP InterCity jedzie z średnią prędkością 90 km/h a z Wrocławia do Warszawy 107 km/h. Przykładowo dla Pendolino jadącego z Wrocławia do Warszawy wskaźniki te wynoszą 115 km/h i odpowiednio 125 km/h. Tymczasem w kraju wielkości Polski, na aktualnym poziomie rozwoju gospodarczego Europy, dla pociągów pospiesznych powinny one mieścić się w granicach 105-120 km/h a dla ekspresowych oscylować między 150-200 km/h, co pokazuje, że istnieje potrzeba prowadzenia inwestycji przybliżających polską kolej do obywateli pragnących z niej korzystać w celach ekonomicznych i społecznych.

W celu dalszego zbijania czasu przejazdu między Zieloną Górą a Wrocławiem można już w ekspresowym tempie bez specjalnych pozwoleń przełożyć bardziej wyciszone i nowocześniejsze tory dostosowane do jazdy z prędkością 140 km/h przez Park Krajobrazowy Doliny Jezierzycy z Ścinawy do Wołowa, konieczna jest odbudowa mocno spowalniającej pociągi infrastruktury nasypowej i mostowej w okolicach Ścinawy oraz Brzegu Dolnego, wzmocnienie torów do prędkości 140 km/h na odcinkach Nowa Sól - Bytom Odrzański, Grębocice - Rudna Gwizdanów i Księginice - Wrocław Pracze, no i wreszcie zadbać o zrównoważony rozwój transportu, a więc rozpocząć przygotowania do budowy nowej jakości Kolejowej Odrzanki na poziom 160-240 km/h, co i tak stanowiłoby bardzo mały wydatek w porównaniu do wpakowanych grubych miliardów w budowę znajdującej się nieopodal drogi S3 (patrz na blogu : Odrzanka Kolej CE 59 Raport 2012; Odrzanka Kolej CE 59 Raport 2016; kolejny raport ukaże się w 2020 roku i poruszy zarówno pozytywne zmiany jak i ciągle istniejące negatywne problemy z m.in. wąskimi gardłami i brakami inwestycyjnymi na przywróconej do używalności Odrzance) a efekty mogą zachwycić, zafascynować, dać Polsce w świecie porządny impuls do gospodarczego skoku w przyszłość.

 

Aktualne najważniejsze połączenia kolejowe z Zielonej Góry do Warszawy przez Wrocław

Zielona Góra 5.42 - 12.35 Wawa Zachodnia 12.36 -  12.40 Wawa Centralna (Wrocław przyjazd 8.06, odjazd 8.14) IC KONOPNICKA

Zielona Góra 8.20 - 10.30 Wrocław IC MEHOFFER, Wrocław 11.22 - 15.45 Wawa Zachodnia 15.46 - 15.50 Wawa Centralna IC MICKIEWICZ

Zielona Góra 11.27 - 14.09 Wrocław OS PR, Wrocław 14.35 - 18.50 Wawa Zachodnia 18.51 - 18.55 Wawa Centralna IC SŁOWACKI

Zielona Góra 14.22 - 19.14 Katowice TLK ŚWIATOWID, Katowice 20.4 - 22.57 Wawa Zachodnia 22.58 - 23.03 Wawa Centralna IC PRAHA

Zielona Góra 20.55 - 22.48 Wrocław (18.51 Berlin IC NIGHTJET), Wrocław 0.19 - 5.35 Wawa Zachodnia 5.36 - 5.40 Wawa Centralna IC KARKONOSZE

 

Aktualne najważniejsze połączenia kolejowe z Warszawy do Zielonej Góry przez Wrocław

Wawa Centralna 6.05 - 6.09 Wawa Zachodnia 6.10 - 9.55 Wrocław IC ODRA, Wrocław 10.50 - 13.21 Zielona Góra OS PR

Wawa Centralna 9.25 - 9.30 Wawa Zachodnia 9.31 - 14.02 Wrocław IC SŁOWACKI, Wrocław 14.57 - 17.20 Zielona Góra OS PR

Wawa Centralna 11.00 - 11.04 Wawa Zachodnia 11.05 - 15.25 Wrocław IC MICKIEWICZ, Wrocław 17.07 - 19.43 Zielona Góra OS PR

Wawa Centralna 14.55 - 14.59 Wawa Zachodnia 15.00 - 21.39 Zielona Góra (Wrocław przyjazd 19.25, odjazd 19.36) IC KONOPNICKA

Wawa Centralna 23.05 - 23.09 Wawa Zachodnia 23.10 - 4.03 Wrocław IC KARKONOSZE, Wrocław 5.08 - 7.00 Zielona Góra 7.02 (9.16 Berlin IC NIGHTJET)

 

 

Legenda:

IC KONOPNICKA poc. rel. Zielona Góra - Białystok

IC MICKIEWICZ poc. rel. Wrocław - Białystok

IC SŁOWACKI poc. rel. Jelenia Góra - Ełk

IC PRAHA poc. rel. Praga - Warszawa

IC KARKONOSZE poc. rel. Jelenia Góra - Białystok

IC ODRA poc. rel. Warszawa - Wrocław

NJ NIGHTJET poc. rel. Berlin - Wiedeń / Budapeszt / Przemyśl

IC MEHOFFER poc. rel. Szczecin - Przemyśl

TLK ŚWIATOWID poc. rel. Szczecin - Katowice

 

 

Aktualny rozkład jazdy można znaleźć w wyszukiwarce lub na blogu pod tytułem:

Dworzec Kolejowy w Zielonej Górze. Rozkład jazdy.

 

 

Nowy rozkład jazdy pociągów obowiązujący od dnia 09.12.2018 r. uwzględnia prace torowe z Poznania do Warszawy, z Poznania do Szczecina i z Gorzowa do Krzyża, co jest ściśle związane z wydłużeniem podróży z lubuskich stolic: Gorzowa i Zielonej Góry do Warszawy. Ale dzięki temu pojawiła się wreszcie całkiem sensowna żelazna droga podróży dla pociągów TLK WARTA i IC GAŁCZYŃSKI, które jeżdżą z Gorzowa do Warszawy przez Skwierzynę i Międzyrzecz, co po zakończeniu remontów powinno być stałym rozwiązaniem komunikacyjnym przynajmniej dla jednego pociągu pospiesznego rano wyruszającego z Gorzowa i wieczorem powracającego z Warszawy, w Zbąszynku skomunikowanego z pociągami z i do Zielonej Góry. Szybkie poranne połączenie ekspresowe z Gorzowa do Warszawy może być zrealizowane nowoczesną jednostką mknącą przez Strzelce Krajeńskie Wschód i Nowe Drezdenko do Krzyża, gdzie możliwa będzie sprawna i wygodna przesiadka (na tym samym pułapie pociągowym i peronowym) na pociąg EIC CHROBRY relacji Szczecin - Warszawa. Natomiast z Zielonej Góry do Warszawy wczesnym porankiem prosi się o przywrócenie pociągu EIC LECH. Podróż takimi pociągami z Gorzowa do Warszawy i z Zielonej Góry do Warszawy przez Poznań powinna czasowo trwać blisko 3,5 h.

Kolejne nowe połączenie kolejowe, które zasługuje na pozostawienie w stałym wieloletnim planie, to pociąg pospieszny IC KONOPNICKA z Zielonej Góry do Warszawy prowadzony nowoczesną jednostką elektryczną Pesa Dart przez Nową Sól, Bytom Odrzański i Głogów. Argumenty, że wszystkie pociągi z Zielonej Góry do Warszawy powinny jeździć przez Poznań nie są do końca słuszne, bo mieszkańcy Nowej Soli, Bytomia Odrzańskiego i Głogowa mają dogodniejszy i przyjemniejszy dostęp do podróży koleją (Kożuchów, Nowe Miasteczko, Okręg Przemysłowo-Górniczy Polkowice-Lubin) a znajdą się też chętni na bezpośrednią podróż pociągiem na przykład do Opola, Częstochowy, Piotrkowa czy Skierniewic. Oprócz pociągu IC KONOPNICKA powinien być przywrócony do życia pociąg pospieszny ŚLĄZAK relacji Zielona Góra - Kraków, który mógłby wyruszać z Zielonej Góry o czwartej rano i przyjeżdżać do Wrocławia przed szóstą, a docelowo kończyć swój bieg w Krakowie o dziewiątej. W podróż powrotną z Krakowa odjeżdżałby po dziewiętnastej, a z Wrocławia o godz. 22.30, żeby docelowo przybywać do Zielonej Góry blisko północy. Takie rozwiązanie komunikacyjne pozwalałoby na regularne dojazdy w skrajnych porach doby do i z pracy w stolicy Dolnego Śląska (te są aktualnie możliwe od PRL-owskich granic byłego województwa wrocławskiego, czyli od i do Ścinawy) i stanowiłoby uczciwą wobec wszystkich obywateli realizację misji publicznej, która powinna być najwyższą wartością w sprawowaniu władzy. Aktualnie realizację podróży do stolicy Małopolski pozytywnie trochę ratuje możliwość przesiadki we Wrocławiu z pociągu IC KONOPNICKA na pociąg IC SIEMIRADZKI zmierzający z Poznania do Krakowa (przyjazd 11.48), bądź też skorzystanie z nieco późniejszej pory wyjazdu z Zielonej Góry o godz. 8.39 pociągiem IC MEHOFFER relacji Szczecin - Przemyśl, który do Krakowa przyjeżdża o godz. 14.16.

Komplementarność regionalnego transportu publicznego wzmacniająca frekwencję pociągów IC KONOPNICKA i IC ŚLĄZAK wymaga ponownego uruchomienia pociągów z Żar, Żagania przez Szprotawę i Niegosławice do Głogowa, z Wschowy przez Szlichtyngową do Głogowa oraz realizacji zapowiedzianego programu rządowego z Gubina przez Krosno do Czerwieńska w wersji minimalnie wzmocnionej tzn. dostosowania toru do jazdy z prędkością 120 km/h i wprowadzenia elektryfikacji (wtedy IC KONOPNICKA mogłaby jeździć do Gubina a linia ze Zbąszynka do Gubina/Guben służyłaby wzmocnieniu magistrali kolejowej z Warszawy i Poznania do Berlina w awaryjnych sytuacjach, łącząc Polskę z Niemcami poprzez zelektryfikowane linie kolejowe w Guben z Frankfurtu nad Odrą i Cottbus do Berlina).

 

 

Aktualne bezpośrednie połączenia kolejowe z Zielonej Góry do Warszawy przez Poznań, Gniezno, Inowrocław, Kutno

Zielona Góra 0.09 - 6.29 Warszawa Zachodnia 6.31 - 6.35 Warszawa Centralna TLK UZNAM

Zielona Góra 15.29 - 21.19 Warszawa Zachodnia 21.21 - 21.25 Warszawa Centralna TLK PADEREWSKI

 

Aktualne bezpośrednie połączenia kolejowe z Warszawy do Zielonej Góry przez Kutno, Inowrocław, Gniezno, Poznań

Warszawa Centralna 7.27 - 7.31 Warszawa Zachodnia 7.33 - 13.56 Zielona Góra TLK PADEREWSKI

Warszawa Centralna 19.53 - 19.57 Warszawa Zachodnia 19.59 - 2.04 Zielona Góra TLK UZNAM

 

Legenda: 

TLK UZNAM poc. rel. Świnoujście - Warszawa

TLK PADEREWSKI poc. rel. Zielona Góra - Białystok

 

 

niedziela, 11 listopada 2018
Kolej z Zielonej Góry do Jeleniej Góry nadal niedoceniona organizacyjnie i inwestycyjnie

POLREGIO w Szklarskiej Porębie

Pociąg POLREGIO ''Kamieńczyk'' przyjechał kwadrans opóźniony z Poznania do Szklarskiej Poręby Górnej (31.10.2018 r.)

 

Grupka turystów przed mrocznym dworcem kolejowym w Gorzowie wpycha się do autobusu komunikacji zastępczej, który od g. 4.51 zaczyna telepać się po dziurawych ulicach północnej stolicy województwa lubuskiego. Autobus po drodze zatrzymuje się na chwilę obok przystanku kolejowego Gorzów Zamoście zabierając kolejnych podróżnych i kontynuuje swoją jazdę do przystanku kolejowego Gorzów Zieleniec, gdzie oczekuje sympatyczny rekin - pesowski szynobus POLREGIO do Zielonej Góry, który o g. 5.11 odjeżdża w kierunku południowym regionu lubuskiego. W Zielonej Górze turyści przemieszczają się peronami do innego szynobusu POLREGIO, niezbyt dużego pojazdu kolejowego, którym będą bujać się i telepotać taką sobie infrastrukturą torową do Węglińca, gdzie kolejny raz przesiadają się do nowoczesnej jednostki elektrycznej Impuls Kolei Dolnośląskich jadącej z Wrocławia do Lubania, w którym trzeci raz zmieniają pojazd swojej podróży, tym razem na praktyczny newagowski szynobus KD ze Zgorzelca do Jeleniej Góry delikatnie sunący i dźwięcznie amortyzujący niedoinwestowaną, nieutrzymaną na takim poziomie jak u schyłku PRL-u jakość torowisk, kiedy to z Lubania do Jeleniej Góry pociągi potrafiły naprawdę pędzić z prędkością bliską 100 km/h osiągając przedrozkładowe czasy podróży a mieszkańcy Lubania, Gryfowa i miejscowości Pogórza Sudeckiego licznie zapełniali nawet cztery piętrowe wagony szybko dojeżdżając do pracy uprzemysłowionej stolicy ówczesnego województwa jeleniogórskiego posiadającej dwa duże prężnie działające zakłady produkcyjne z prawdziwego zdarzenia - Jelfę i Celwiskozę.  W Jeleniej Górze ruszają do wyznaczonego celu podróży klasycznym pociągiem POLREGIO ''Kamieńczyk'' z Poznania do Szklarskiej Poręby Górnej.

Druga grupa turystów pochodzi z okolic południowej stolicy województwa lubuskiego, posiada zwierzęta i także rozpoczyna podróż koleją w Karkonosze. Bierze pod uwagę fakt, że podróż nie jest szybka i chce zapewnić możliwe dostępny komfort podróży dla swoich milusińskich. Dlatego wybiera inną kolejową żelazną drogę podróży wyruszając o 5.37 osobową jednostką elektryczną POLREGIO do Wrocławia (przyjazd 8.12, jest też możliwość wybrania droższej i nieco bardziej komfortowej wersji podróży pesowskim Dartem z PKP InterCity: Zielona Góra odjazd 6.12 - IC " Konopnicka" - 8.19 Wrocław). W stolicy Dolnego Śląska cała czterołapkowa ferajna  ma okazję, żeby się zrelaksować bez pośpiechu, pozbierać kupki do woreczków, zaprzyjaźnić się z tutejszą domową fauną i trochę pobawić. O godzinie 9.16 grupa turystów odjeżdża pociągiem POLREGIO ''Kamieńczyk'' z Poznania do Szklarskiej Poręby Górnej, spotykając się z grupą turystyczną z partnerskiej północnej stolicy województwa lubuskiego  (planowy przyjazd 12.18).  

Odświeżone wagony pociągu POLREGIO ''Kamieńczyk'' robią na podróżnych pozytywne wrażenie. Nawet można spotkać opinie wśród podróżnych, że ogrzewanie działa przyjemniej i lepiej niż w niejednym pociągu InterCity. Wagony bezprzedziałowe z siedzeniami i w pewnych odstępach przestrzeni posiadające stoliki w układzie 4-miejscowym (2X2), radośniejsze barwy taboru od wewnątrz jak i na zewnątrz, lepsze wyciszenie taboru... to przykład jaką kolej można było uszanować i zadbać mając do dyspozycji tabor z PRL-u. Tylko brak szacunku ludzi do mienia publicznego potrafi czasami zakłócić pozytywne zmiany, bo jak inaczej nazwać rozbryzgane odchody w odnowionej toalecie pociągu POLREGIO. A to jest taki przykład do większego zaangażowania organów państwa w wyłapywanie wandalizmu i konkretne egzekwowanie od takich person większych wartości finansowych.

Przybyłe do Szklarskiej Poręby grupy turystów chcą pooddychać świeżym górskim powietrzem, pospacerować, wygrzać koty na ekologicznych piecykach i grzejnikach, powędrować, nacieszyć zmysły psów nowymi zapachami, starać się zrozumieć magię gór pokazującą ludziom prawdziwą mądrość poznawczą przypominającą im co jest na planecie Ziemii naprawdę najpiękniejsze, najważniejsze, najcenniejsze...

Grupa turystów wychodząc z pociągu w Szklarskiej Porębie Górnej idzie wśród zabudowań miasteczka i czuje, że ze świeżym górskim powietrzem jest poważny problem. Dymy unoszące się z kominów kamienic i domów wcale nie przypominają wiedzy o fachowym rozpalaniu pieca ani też nie sprawiają wrażenia spalania dobrych gatunkowo materiałów, o korzystaniu z nowoczesnych instalacji ogrzewania już nawet nie wspominając. Do tego dochodzi jeszcze przy ulicach nieprzyjemny fetor spalin samochodowych. Okazuje się, że jakość powietrza w Szklarskiej Porębie jest gorsza niż w centrum Warszawy. Dlaczego tak się dzieje, że w takim wyjątkowo pięknym krajobrazowo i przyrodniczo regionie wszyscy mieszkańcy nie stawiają sobie za najwyższą wartość tego co mają najcenniejsze - wspólnego klimatu, nieprzeliczalnego na żadne pieniądze dobra społecznego i najistotniejszej tkanki dla rozwoju ekonomicznego swojego regionu, mogącej zagwarantować dobre zdrowie i trwałą zasobność portfela każdego mieszkańca ? 

Karkonosze są bardzo lubiane i cenione przez właścicieli milusińskich czworonogów. Można w nich spacerować z psami bez ograniczeń, co nie jest ogólnokrajową normą, a jest na przykład rzeczą zupełnie normalną w sąsiedniej Republice Czeskiej. Problematyczna jest kwestia umiejętności wychowania i traktowania psów w wielu gospodarstwach na Dolnym Śląsku. Wędrując Pogórzem Sudeckim przez liczne wioski łatwo można zaobserwować brudne, zaniedbane psy przymocowane do łańcuchów, których wierność wobec gospodarzy domostw nie znajduje odzwierciedlenia w dobrej karmie, stworzeniu im należytej przestrzeni życiowej i prowadzenia szczęśliwego, mądrego pieskiego żywota. Czyż nie warto wreszcie nabyć mądrość, że zwierzęta są wspólną częścią natury, nie są z natury agresywne, bo takie zachowania wynikają tylko i wyłącznie z głupoty człowieka, i zacząć je szanować jako braci mniejszych wymagających troski od władz państwowych i Dolnego Śląska aspirującego do grona wysoko cywilizowanych regionów świata ?

 

 

Czasy współczesne

 

Gorzów 4.51 - 7.22 Zielona Góra szynobus Lubuskiego POLREGIO

Zielona Góra 7.41 - 9.36 Węgliniec szynobus do Zgorzelca Lubuskiego POLREGIO

Węgliniec 9.41 - 10.10 Lubań jednostka elektryczna z Wrocławia Kolei Dolnośląskich

Lubań 10.15 - 11.17 Jelenia Góra szynobus ze Zgorzelca Kolei Dolnośląskich

Jelenia Góra 11.39 - 12.26 Szklarska Poręba Górna pociąg z Poznania POLREGIO

Jelenia Góra - Karpacz pociągi zawieszone od wiosny 2000 roku nie kursują do dzisiaj

 

Karpacz - Jelenia Góra pociągi zawieszone wiosną 2000 roku nie jeżdżą do dnia dzisiejszego

Szklarska Poręba Górna 10.49 - 11.47 Jelenia Góra jednostka elektryczna do Wrocławia KD 

Jelenia Góra 13.48 - 14.54 Lubań szynobus do Zgorzelca Kolei Dolnośląskich

Lubań 15.09 - 15.38 Węgliniec jednostka elektryczna do Wrocławia Kolei Dolnośląskich

Węgliniec 15.44 - 17.45 Zielona Góra szynobus ze Zgorzelca Lubuskiego POLREGIO

Zielona Góra 18.11 - 20.58 Gorzów szynobus Lubuskiego POLREGIO

 

 

Rok 1989

 

Gorzów 22.25 - 23.19 Kostrzyn pociąg osobowy PKP

Kostrzyn 23.55 - 7.20 Jelenia Góra pociąg osobowy ze Szczecina PKP

(Zielona Góra 1.37/1.56, Letnica 2.17, Krzystkowice 2.35, Bieniów 2.51/2.52, Żary 3.14/3.16, Żagań 3.28/3.55, Zebrzydowa 5.00/5.01, Nowogrodziec 5.14, Lwówek Śl. 5.58/6.05)

Jelenia Góra 8.05 - 8.44 Karpacz pociąg osobowy PKP

Jelenia Góra 8.05 - 9.06 Szklarska Poręba Górna jednostka elektryczna PKP

 

Karpacz 19.10 - 19.42 Jelenia Góra pociąg osobowy PKP

Szklarska Poręba Górna 21.40 - 22.27 Jelenia Góra pociąg osobowy PKP (dalej posp. do Gdyni)

Jelenia Góra 0.25 - 7.26 Kostrzyn pociąg osobowy do Szczecina PKP

(Lwówek Śl. 1.14/1.15, Nowogrodziec 1.56, Zebrzydowa 2.09/2.10, Żagań 3.12/3.33 Kożuchów 4.19/4.20, Nowa Sól 4.31/4.32, Stary Kisielin 4.55, Zielona Góra 5.02/5.29)

Kostrzyn 9.06 - 9.53 Gorzów pociąg osobowy PKP

 

 

Rok 1995

 

Kostrzyn 23.59 - 5.35 Jelenia Góra pociąg osobowy przyspieszony ze Szczecina PKP

(Zielona Góra 1.30/2.30, Żary 3.25/3.30, Węgliniec 4.09/4.30, Lubań 4.49/4.50, Gryfów 5.05)

Gryfów 7.00 - 8.00 Świeradów Zdrój pociąg osobowy PKP

 

 

Pierwsza połowa roku 1998

 

Gorzów 7.17 - 7.54 Kostrzyn (Witnica 7.36) pociąg pospieszny z Warszawy PKP 

Kostrzyn 10.20 - 15.32 Jelenia Góra pociąg pospieszny InterRegio ''Wiking'' PKP

(Zielona Góra 11.45/12.00, Bieniów 12.40/12.45, Żary 13.02/13.03, Iłowa 13.20, Węgliniec 13.57/14.16, Lubań 14.44/14.45, Gryfów 14.59/15.00)

Jelenia Góra 15.40 - 16.32 Szklarska Poręba Górna pociąg osobowy PKP

Jelenia Góra 18.20 - 19.01 Karpacz pociąg osobowy PKP

 

Karpacz 6.11 - 6.45 Jelenia Góra pociąg osobowy PKP

Szklarska Poręba Górna 8.45 - 9.34 Jelenia Góra pociąg osobowy PKP

Jelenia Góra 10.05 - 15.14 Kostrzyn pociąg pospieszny InterRegio ''Wiking'' PKP

(Jelenia Góra 10.05, Gryfów 10.35/10.36, Lubań 10.51/10.52, Węgliniec 11.18/11.33, Iłowa 12.10, Żary 12.26/12.27, Bieniów 12.43/12.44, Zielona Góra 13.22/13.37)

Kostrzyn 16.48 - 17.44 Gorzów (Witnica 17.11) pociąg osobowy do Piły PKP

 

Kostrzyn 10.58 - 11.36 Rzepin 11.44 - 12.48 Zielona Góra jednostki elektryczne PKP

Zielona Góra 14.34 - 18.34 Jelenia Góra pociąg osobowy PKP

(Nowogród Bobrzański 15.05, Bieniów 15.21, Żary 15.38/15.40, Iłowa 16.01, Ruszów 16.14, Węgliniec 16.42/17.01, Lubań 17.31/17.32, Gryfów 17.50/17.56)

Jelenia Góra 20.45 - 21.32 Szklarska Poręba Górna jednostka elektryczna PKP

Jelenia Góra 5.17 - 5.56 Karpacz (Jelenia Góra 18.20 - 19.01 Karpacz) poc. os PKP

 

Karpacz 19.15 - 19.50 Jelenia Góra (Karpacz 6.11 - 6.45 Jelenia Góra) poc. os. PKP

Szklarska Poręba Górna 5.34 - 6.22 Jelenia Góra jednostka elektryczna PKP

Jelenia Góra 6.35 - 10.25 Zielona Góra pociąg osobowy PKP

(Gryfów 7.13/7.14, Lubań 7.32/7.33, Węgliniec 8.01/8.16, Ruszów 8.41, Iłowa 8.54, Żary 9.17/9/18, Bieniów 9.35, Nowogród Bobrzański 9.51)

Zielona Góra 10.40 - 11.44 Zbąszynek (Czerwieńsk 10.52/11.04) poc. os do Gdynii PKP

Zbąszynek 13.30 - 15.09 Gorzów (Międzyrzecz 14.08, Skwierzyna 14.32) poc. os PKP

 

 

Sprawne funkcjonowanie kolei z Zielonej Góry do Jeleniej Góry było możliwe u schyłku PRL-u, a dokładnie w pierwszych latach zmiany ustroju, czyli na początku lat 90-tych ubiegłego wieku, kiedy Polskie Koleje Państwowe realizowały inwestycje ze starego budżetu, który został radykalnie ograniczony, zabrany i nawet w tej kilkukrotnie mniejszej kwocie nie realizowany przez państwo, co spowodowało zwiększenie trudności finansowych mieszkańców Polski w poszczególnych regionach kraju, a wypracowywane latami filary rozwoju gospodarki wspierane przez przyspieszającą kolej zaczęły łapać ekonomiczno-społeczną zadyszkę. Niegospodarność ówczesnych władz oparta na jednostkowym postrzeganiu opłacalności linii kolejowych zamiast na systemie naczyń połączonych wpędziła polską kolej w samonapędzającą się machinę milionowych strat pieniężnych a regionom przyniosła miliardowe straty finansowe pozostawiając mieszkańców z poważnymi problemami dotyczącymi braku realnej możliwości prowadzenia przez nich godnego życia (bezrobocie, pojawienie się feudalnych zachowań u nowych pracodawców wobec otaczającego ich społeczeństwa, wypaczenie dobrego pojęcia urzędniczej służby społecznej, nadużywanie lokalnej władzy i pokazywanie przez nią wyższości wobec ludzi nie mogących podjąć porządnego zatrudnienia). Zelektryfikowano i przyspieszono bieg pociągów z Węglińca do Jeleniej Góry. Wymieniono prawie stuletni tor z Żar do Jankowej Żagańskiej. Wymieniono stary tor z Zielonej Góry do Żar. W Lubaniu działa jeszcze ostatkami sił Zakład Napraw Taboru Kolejowego i z Lubania w kierunku Gierałtowa stopniowo posuwają się prace unowocześniania toru. Z Węglińca do Jeleniej Góry jeździ m.in. pospieszny pociąg z Lipska do Katowic a potem z Frankfurtu nad Menem do Krakowa. Pojawia się Lubuska Kolej Regionalna z Czerwieńska do Karpacza. Stan infrastruktury jest taki, że z Zielonej Góry przez Nowogród do Żar można pociągiem jechać nawet poniżej 1h, z Żar przez Iłową do Węglińca blisko 30 min., a z Węglińca przez Lubań do Jeleniej Góry 1h. Istniejący potencjał nigdy nie został wykorzystany w żadnym planowym rozkładzie jazdy. Ale czas przejazdu z Zielonej Góry do Jeleniej Góry koleją spokojnie w 2,5h stał się realny (jednostki elektryczne z Węglińca do Jeleniej Góry potrafią nadrabiać spóźnienia i osiągać odcinkowo prędkości bliskie 100 km/h, jak np. w Borach Dolnośląskich za Węglińcem, czy też opadając z Rybnicy w kierunku Dębowej Góry albo dynamicznie rozpędzając się od mostu nad rzeką Bóbr i szybko hamując tuż przed rozjazdami stacji Jelenia Góra, czego dzisiaj się nie praktykuje a pociągi jeżdżą wolniej; prędkości bliskie 90 km/h, jak np. nocny pociąg pospieszny ze Szczecina do Jeleniej Góry szybko traci wysokość zjeżdżając z Wyżyny Żarskiej za Lubanicami w kierunku Grabika, rozpędza się od stacji Żary po nasypie w okolicach Wzniesień Żarskich przelatując przez stację Żary Kunice; nie tyle nawet chodzi tu o same prędkości a czas jazdy był od zaplanowanego po prostu krótszy, jak np. duński pociąg Lubuskiej Kolei Regionalnej komfortowo, cicho jadący metaforycznie rzecz ujmując  ''w podróży od semaforka do semaforka'', bo z lubością  zatrzymywany przez dyżurnych ruchu PKP albo kierowany na tor schowany za pociągiem towarowym na stacji w Lubaniu, żeby nie był widoczny dla pasażerów - ot, może to jest odpowiedź czemu nie może być w Polsce lepiej i dlaczego potem stało się tak jak się stało ?) i mógł być dalej zbijany... przez stację kolejową PKP Kożuchów w późnych godzinach doby jedzie pociąg osobowy z Poznania do Żagania, który następnego dnia rankiem będzie wracał do Nowej Soli i stolicy Wielkopolski... pasażerowie są przyzwyczajeni do regularnie kursujących stałych połączeń kolejowych... z Jeleniej Góry do Zielonej Góry rano jeździ pociąg osobowy, który po południu wraca z Zielonej Góry do Jeleniej Góry, w nocy kursuje pociąg dalekobieżny ze Szczecina do Jeleniej Góry przez Zieloną Górę, potem jeździ jako dzienny pociąg pospieszny ''Wiking'', z Żagania do Zielonej Góry jeżdżą dwa pięciowagonowe pociągi pospieszne ''Malta'' i ''Rusałka'' docelowo kierowane do Poznania, z Żagania do Zielonej Góry wieczorową porą jeździ blisko dziesięciowagonowy pociąg dalekobieżny z miejscami sypialnymi do Warszawy, który po zrobieniu koła po województwie zielonogórskim przez Żary, Bieniów, Nowogród, Nową Sól, Bytom Odrzański, Głogów i Wschowę zmierza do węzła kolejowego na stacji Leszno kontynuując swoją podróż przez Ostrów Wielkopolski do stolicy Polski, o północy pędzi z Żagania do Żar czterowagonowy piętrowy pociąg osobowy z Głogowa przez Niegosławice i Szprotawę, stanowiący późnowieczorny łącznik przesiadkowy dla podróżnych jadących pospiesznym pociągiem Ślązak z Krakowa do Zielonej Góry... u schyłku PKP na jednej z największych stacji kolejowych w kraju znajdującej się w mieście Żagań działa ekologiczna stacja obsługi lokomotyw spalinowych SU, które najczęściej prowadzą te pociągi po tym pięknym regionie, w Żaganiu można też zobaczyć pokaźną grupę zastygłych parowozów przenoszących wyobraźnię istot żywych w czasoprzestrzeń niegdyś działającej tu napędowej potęgi gospodarczej przemysłu włókienniczego... nagle pociągi znikają, staje się pustka, region zamiera, miejsc pracy ubywa, płace spadają... jest czas, kiedy na torze z Żar do Węglińca nie jeździ nic, komunikacja publiczna i  zakłady produkcyjne nie działają w sposób umożliwiający mieszkańcom prowadzenie godnego życia... 10 grudnia 2006 roku reaktywowano połączenia kolejowe z Żar do Węglińca i z Żar do Niegosławic (niestety to drugie ponownie zawieszono, nie biorąc pod uwagę faktu, że jego powodzenie połączeń będzie zdecydowanie większe przy kompleksowej ofercie, a więc do Głogowa, Wschowy i Leszna)... cdn...

 

poniedziałek, 22 października 2018
Kolej Aglomeracji Gorzowskiej. Przejazd za dwa zeta po całym mieście.

Poczciwy Rumun z Bph

Poczciwy Rumun ogrzewa pasażerskiego szkopa. Pociąg POLREGIO z epoki PRL-u przywołuje kolejowego ducha historii wtopionej we współczesność na stacji kolejowej Gorzów (przełom zimy i wiosny 2018 roku, pociąg relacji Gorzów - Kostrzyn nad Odrą o poranku przed odjazdem).

 

Podróże koleją za dwa złote po mieście. Aktualizacja rozkładu jazdy ważna od 09.12.2018 r.

 

GORZÓW - GORZÓW WSCHODNI (w trakcie remontu)

 

GORZÓW - GORZÓW WIEPRZYCE

Gorzów 5.20 - 5.26 Gorzów Wieprzyce

Gorzów 6.16 - 6.22 Gorzów Wieprzyce

Gorzów 7.27 - 7.33 Gorzów Wieprzyce

Gorzów 9.40 - 9.46 Gorzów Wieprzyce

Gorzów 11.54 - 12.00 Gorzów Wieprzyce

Gorzów 14.45 - 14.51 Gorzów Wieprzyce

Gorzów 16.34 - 16.40 Gorzów Wieprzyce

Gorzów 17.15 - 17.21 Gorzów Wieprzyce

Gorzów 19.27 - 19.33 Gorzów Wieprzyce

Gorzów 22.10 - 22.16 Gorzów Wieprzyce

 

GORZÓW WIEPRZYCE - GORZÓW

Gorzów Wieprzyce 5.45 - 5.49 Gorzów

Gorzów Wieprzyce 6.55 - 6.59 Gorzów

Gorzów Wieprzyce 8.58 - 9.02 Gorzów

Gorzów Wieprzyce 11.35 - 11.39 Gorzów

Gorzów Wieprzyce 14.18 - 14.22 Gorzów

Gorzów Wieprzyce 15.36 - 15.40 Gorzów

Gorzów Wieprzyce 16.18 - 16.23 Gorzów

Gorzów Wieprzyce 18.52 - 18.56 Gorzów

Gorzów Wieprzyce 20.34 - 20.39 Gorzów

Gorzów Wieprzyce 21.57 - 22.01 Gorzów

 

GORZÓW - GORZÓW ZAMOŚCIE - GORZÓW ZIELENIEC - GORZÓW KARNIN

Gorzów 5.21 - 5.29 Gorzów Karnin

Gorzów 9.59 - 10.07 Gorzów Karnin

Gorzów 12.45 - 12.53 Gorzów Karnin

Gorzów 14.39 - 14.47 Gorzów Karnin

Gorzów 16.07 - 16.16 Gorzów Karnin

Gorzów 19.18 - 19.26 Gorzów Karnin

Czasy przejazdu szynobusów z Gorzowa do Gorzowa Zieleńca wynoszą 2,5 min., z Gorzowa Zieleńca do Gorzowa Zamościa 3 min. i z Gorzowa Zamościa do Gorzowa Karnina 2,5 min z dodaniem niepełnej minuty na postoje pozwala wyliczyć, o której godzinie rozpocząć lub zakończyć podróż na przystankach kolejowych Gorzów Zamoście i Gorzów Zieleniec.

GORZÓW KARNIN - GORZÓW ZIELENIEC - GORZÓW ZAMOŚCIE - GORZÓW

Gorzów Karnin 6.45 - 6.56 Gorzów

Gorzów Karnin 8.08 - 8.18 Gorzów

Gorzów Karnin 11.54 - 12.04 Gorzów

Gorzów Karnin 14.09 - 14.19 Gorzów

Gorzów Karnin 18.03 - 18.13 Gorzów

Gorzów Karnin 20.05 - 20.15 Gorzów

 

Oferta POLREGIO tanich przejazdów w aglomeracji gorzowskiej i zielonogórskiej stanowi ciekawą dodatkową możliwość ekologicznego poruszania się po lubuskich stolicach. Ale, poza tym że istnieje potrzeba większego zagęszczenia pociągów, wymaga ona w Gorzowie rozbudowania o zapuszczone przez samorządową niegospodarność odcinki chociaż w pobliżu granic miasta na linii Kostrzyńskiej do Krzeszyc (Ulim, Krasowiec, Płonica, Rudnica, Kołczyn, Krasnołęg) i ważnej linii Myśliborskiej, bo mogącej zapewnić sprawny dojazd mieszkańców do strefy ekonomicznej, przez nieczynną stację Gorzów Chróścik, przynajmniej do Baczyny, gdzie rosnąca zabudowa domkowa i szeregowcowa powoduje zwiększanie się zanieczyszczeń z spalin samochodowych, a tym samym spadek jakości życia na tych ciekawych krajobrazowo terenach.

 

niedziela, 21 października 2018
Kolej Aglomeracyjna Zielona Góra. Płacimy dwa złote i jedziemy.

Pociągi PAFAWAG EN 57

Jednostki elektryczne Pafawag Wrocław dolnośląskiego i lubuskiego POLREGIO odpoczywają na torach postojowych stacji Zielona Góra Główna (październik 2018 r.)

 

Podróże koleją po mieście za dwa złote. Aktualizacja rozkładu na dzień 09.12.2018 r.

 

ZIELONA GÓRA GŁÓWNA - ZIELONA GÓRA STARY KISIELIN - ZG NOWY KISIELIN

Zielona Góra Główna 5.37 - 5.42 Zielona Góra Stary Kisielin - 5.46 ZG Nowy Kisielin

Zielona Góra Główna 5.55 - 6.00 Zielona Góra Stary Kisielin - 6.03 ZG Nowy Kisielin

Zielona Góra Główna 6.45 - 6.50 Zielona Góra Stary Kisielin - 6.54 ZG Nowy Kisielin

Zielona Góra Główna 8.51 - 8.56 Zielona Góra Stary Kisielin - 9.00 ZG Nowy Kisielin

Zielona Góra Główna 9.19 - 9.23 Zielona Góra Stary Kisielin - 9.27 ZG Nowy Kisielin

Zielona Góra Główna 11.37 - 11.41 Zielona Góra Stary Kisielin - 11.45 ZG Nowy Kisielin

Zielona Góra Główna 13.14 - 13.18 Zielona Góra Stary Kisielin - 13.21 ZG Nowy Kisielin

Zielona Góra Główna 14.37 - 14.42 Zielona Góra Stary Kisielin - 14.46 ZG Nowy Kisielin

Zielona Góra Główna 15.57 - 16.01 Zielona Góra Stary Kisielin - 16.05 ZG Nowy Kisielin

Zielona Góra Główna 17.55 - 18.00 Zielona Góra Stary Kisielin - 18.04 ZG Nowy Kisielin

Zielona Góra Główna 18.22 - 18.26 Zielona Góra Stary Kisielin - 18.30 ZG Nowy Kisielin

Zielona Góra Główna 20.10 - 20.14 Zielona Góra Stary Kisielin - 20.18 ZG Nowy Kisielin

Zielona Góra Główna 21.12 - 21.16 Zielona Góra Stary Kisielin - 21.19 ZG Nowy Kisielin

 

ZG NOWY KISIELIN - ZIELONA GÓRA STARY KISIELIN - ZIELONA GÓRA GŁÓWNA

ZG Nowy Kisielin 6.17 - Zielona Góra Stary Kisielin 6.21 - 6.25 Zielona Góra Główna

ZG Nowy Kisielin 7.08 - Zielona Góra Stary Kisielin 7.12 - 7.17 Zielona Góra Główna

ZG Nowy Kisielin 7.22 - Zielona Góra Stary Kisielin 7.26 - 7.30 Zielona Góra Główna

ZG Nowy Kisielin 8.16 - Zielona Góra Stary Kisielin 8.20 - 8.24 Zielona Góra Główna

ZG Nowy Kisielin 10.09 - Zielona Góra Stary Kisielin 10.13 - 10.18 Zielona Góra Główna

ZG Nowy Kisielin 10.22 - Zielona Góra Stary Kisielin 10.26 - 10.35 Zielona Góra Główna

ZG Nowy Kisielin 12.55 - Zielona Góra Stary Kisielin 12.59 - 13.03 Zielona Góra Główna

ZG Nowy Kisielin 13.56 - Zielona Góra Stary Kisielin 14.00 - 14.04 Zielona Góra Główna

ZG Nowy Kisielin 15.13 - Zielona Góra Stary Kisielin 15.17 - 15.21 Zielona Góra Główna

ZG Nowy Kisielin 17.17 - Zielona Góra Stary Kisielin 17.21 - 17.25 Zielona Góra Główna

ZG Nowy Kisielin 19.16 - Zielona Góra Stary Kisielin 19.19 - 19.24 Zielona Góra Główna

ZG Nowy Kisielin 19.36 - Zielona Góra Stary Kisielin 19.39 - 19.44 Zielona Góra Główna

ZG Nowy Kisielin 22.46 - Zielona Góra Stary Kisielin 22.50 - 22.54 Zielona Góra Główna

 

ZIELONA GÓRA GŁÓWNA - ZIELONA GÓRA PRZYLEP

Zielona Góra Główna 6.17 - 6.24 Zielona Góra Przylep

Zielona Góra Główna 6.32 - 6.39 Zielona Góra Przylep

Zielona Góra Główna 7.19 - 7.26 Zielona Góra Przylep

Zielona Góra Główna 8.00 - 8.07 Zielona Góra Przylep

Zielona Góra Główna 9.50 - 9.57 Zielona Góra Przylep

Zielona Góra Główna 10.23 - 10.30 Zielona Góra Przylep

Zielona Góra Główna 10.36 - 10.43 Zielona Góra Przylep

Zielona Góra Główna 12.13 - 12.20 Zielona Góra Przylep

Zielona Góra Główna 14.05 - 14.12 Zielona Góra Przylep

Zielona Góra Główna 14.17 - 14.24 Zielona Góra Przylep

Zielona Góra Główna 15.37 - 15.44 Zielona Góra Przylep

Zielona Góra Główna 16.06 - 16.13 Zielona Góra Przylep

Zielona Góra Główna 16.56 - 17.03 Zielona Góra Przylep

Zielona Góra Główna 17.54 - 18.01 Zielona Góra Przylep

Zielona Góra Główna 19.04 - 19.11 Zielona Góra Przylep

Zielona Góra Główna 19.46 - 19.53 Zielona Góra Przylep

Zielona Góra Główna 21.46 - 21.53 Zielona Góra Przylep

Zielona Góra Główna 22.55 - 23.02 Zielona Góra Przylep

 

ZIELONA GÓRA PRZYLEP - ZIELONA GÓRA GŁÓWNA

Zielona Góra Przylep 5.46 - 5.54 Zielona Góra Główna

Zielona Góra Przylep 5.59 - 6.07 Zielona Góra Główna

Zielona Góra Przylep 7.07 - 7.14 Zielona Góra Główna

Zielona Góra Przylep 7.22 - 7.30 Zielona Góra Główna

Zielona Góra Przylep 8.50 - 8.57 Zielona Góra Główna

Zielona Góra Przylep 9.05 - 9.13 Zielona Góra Główna

Zielona Góra Przylep 9.31 - 9.39 Zielona Góra Główna

Zielona Góra Przylep 11.15 - 11.22 Zielona Góra Główna

Zielona Góra Przylep 11.57 - 12.05 Zielona Góra Główna

Zielona Góra Przylep 13.06 - 13.13 Zielona Góra Główna

Zielona Góra Przylep 13.24 - 13.33 Zielona Góra Główna

Zielona Góra Przylep 14.46 - 14.54 Zielona Góra Główna

Zielona Góra Przylep 15.35 - 15.42 Zielona Góra Główna

Zielona Góra Przylep 16.53 - 17.01 Zielona Góra Główna

Zielona Góra Przylep 18.13 - 18.20 Zielona Góra Główna

Zielona Góra Przylep 21.02 - 21.09 Zielona Góra Główna

Zielona Góra Przylep 21.20 - 21.28 Zielona Góra Główna

Zielona Góra Przylep 21.43 - 21.51 Zielona Góra Główna

 

Wprowadzenie przez POLREGIO tanich biletów miejskich w aglomeracji zielonogórskiej i gorzowskiej to początek dobrej zmiany umożliwiającej mieszkańcom i przybyłym gościom na ekologiczne przemieszczanie się po lubuskich stolicach. To również dobry powód na zastanowienie się nad ciągle niewykorzystanym i nieodbudowanym potencjałem kolei wokół Zielonej Góry. Oprócz rozpoczęcia funkcjonowania nowego przystanku kolejowego na Odrzance Zielona Góra Nowy Kisielin potrzebne jest porządne zmodernizowanie linii Żarsko-Jeleniogórskiej z budową przystanku Zielona Góra Zachód między osiedlami Leśnym i Zacisze. Do tego dochodzi ciągle nierozwiązany problem wzrastającego zanieczyszczenia pyłami samochodowymi terenów południowych i jego szkodliwego oddziaływania dla środowiska wylesiania pod drogi, zamiast tunelowego prowadzenia pod leśnymi wzgórzami obwodnicy miasta, gdzie należy odpowiednio skorygować i częściowo przerzucić bieg ścieżek rowerowych, w celu odbudowy Kolei Szprotawskiej, przynajmniej do granic aglomeracji zielonogórskiej obejmującej mieszkańców Jarogniewic, Jeleniowa, Kiełpina, Ochli a także osiedli Jędrzychów, Botaniczna, Ptasia, Słoneczne, Łużyckie i Lisia, naturalnie zintegrowanej z Centrum Komunikacyjnym Zielona Góra Dworzec Główny PKP.

 

Koleją przez Tunezję

Pociągowe jednostki elektryczne w Tunezji

Jednostka elektryczna Hyundaia z Susy przez Monastyr do Mahdii przyjechała na stację docelową publicznych kolei Tunezji SNCFT (czerwiec 2018 r.)

poniedziałek, 25 czerwca 2018
Flagowe pociągi Zielonej Góry

NightJet we Wrocławiu

IC NIGHTJET z Wiednia, Budapesztu i Przemyśla do Berlina o poranku wjeżdża na stację PKP Wrocław Główny (16.03.2019 r.) i za kilka minut odjeżdża  w dalszą podróż do Głogowa i Zielonej Góry...

Jakość rozwoju Zielonej Góry jest ściśle powiązana z historią, współczesnością i przyszłością stanu gospodarczego transportu kolejowego, dlatego warto przedstawić pociągi, które zapewniły w przeszłości i mogą zagwarantować w przyszłości mieszkańcom stabilny, systematyczny wzrostu poziomu życia ekonomicznego jednej z największych sześciu aglomeracji w Polsce jak i zarówno, przy dobrze funkcjonujących żelaznych nitkach ją łączących z północy i południa, całego województwa lubuskiego.

Pod koniec lat 80-tych poprzedniego wieku w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej pędził w okolicach Czerwieńska i Sulechowa przez Odrę dumnie dudniąc nad rzeką i wzdłuż już nie istniejącego przystanku kolejowego Pomorsko w województwie zielonogórskim ekspres Lubuszanin relacji Zielona Góra - Warszawa Wschodnia.

W rozkładach jazdy PKP od 1992/1993 do 1995/1996 jeździł Odrzanką pociąg BEM ze Szczecina przez Zieloną Górę do Budapesztu początkowo pokonując żelazną drogę ze Szczecina do Zielonej Góry w czasie bliskim 2h i 40 min. a z Zielonej Góry do Wrocławia 2h 10 min.

W połowie lat 90-tych ubiegłego wieku na postPRL-owskich torach kursował również Ekspres WAWEL z Berlina przez Zieloną Górę do Krakowa, którym podróż z Rzepina do Zielonej Góry trwała 44-45 min. (pomimo  rozkładowych 49 min.) a z Zielonej Góry do Wrocławia 2h (czas jazdy z Zielonej Góry do Krakowa przez Katowice bliski 5h 20 min.).

Rewitalizacja torów z Jerzmanic Lubuskich do Bytnicy w 2007 roku i rozpoczęcie odnawiania parametrów przewozowych w 2012 roku Odrzanki, które trwa do dzisiaj, zaczyna pozwalać na przywracanie czasów przejazdowych pociągów z czasów zmierzchu PRL-u. Pociągi zaczynają ponownie jeździć przez Puszczę Rzepińską, Nieckę Odry k. Czerwieńska, lasy pod Wzniesieniami Zielonogórskimi i Wzgórzami Dalkowskimi oraz miasta Nowa Sól, Bytom Odrzański, Głogów i Ścinawa z prędkościami zbliżonymi do 100 km/h.

Od grudnia 2018 r. jeździ pociąg EuroNight METROPOL rozpoczynający swój bieg od stacji Berlin Charlottenburg (Berlin Wschodni odjazd o godz. 18.51) przez Zieloną Górę do Bratysławy (przyjazd 5.50), Wiednia (przyjazd 7.00) i Budapesztu (przyjazd 8.35), który jeździ z średnimi prędkościami podróży na danych odcinkach: Rzepin - Zielona Góra 110 km/h, Zielona Góra - Głogów 103 km/h, Głogów - Wrocław 82 km/h, Wrocław - Opole 118 km/h (Rzepin 20.07 -47 min.- 20.54 Zielona Góra 20.55 -35min.- 21.30 Głogów 21.31 -1h13min.- 22.48 Wrocław 22.51 -43min.- 23.34 Opole). A z Wiednia (odjazd 22.10), Budapesztu (odjazd 19.25) i Bratysławy (odjazd 22.10) przez Zieloną Górę do Berlina odpowiednio: Opole 4.20 -43min.- 5.03 Wrocław 5.08 -1h12min.- 6.20 Głogów 6.22 -38min.- 7.00 Zielona Góra 7.01 -44min.- 7.45 Rzepin (Berlin Wschodni przyjazd 9.06). Wybierając się w podróż wspaniałym żelaznym NightJetem METROPOL po Europie Środkowej warto wiedzieć, że pociąg jest zestawiony z sześciu wagonów austriackich i trzech polskich (z i do Przemyśla).

Ciąg dalszy informacji kolejowych nastąpi...

środa, 28 marca 2018
Kolej na Malcie

Stacja Kolejowa w Mdinie

Stacja kolejowa Mdina zaprasza...

 

Kolej na Malcie powstała...

Transport publiczny Republiki Malty

Autobusy komunikacji publicznej państwa Malty

Publiczny Transport Republiki Malty od kilku lat reprezentują Hiszpanie, którzy dostali od władz państwa za zadanie zorganizować dogodny dla mieszkańców i dbający o rozwój turystyki transport na dwóch najważniejszych wyspach (Malta i Gozo) kraju. Coraz nowsza i większa flota kilkuset autobusów pozytywnie wpisuje się w strategię rozwojową państwa stanowiąc bardzo ważny przyczynek dla czerpania korzyści budżetu kraju rosnących wpływów z turystyki (zbliżającego się do 40 proc. rocznego PKB).

poniedziałek, 08 stycznia 2018
Dworzec Kolejowy w Zielonej Górze. Rozkład jazdy.

Budynek Dworca Kolejowego w Zielonej Górze

Dworzec Kolejowy w Zielonej Górze to ciekawa historia stale zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej i społecznej. Obecny budynek wybudowany w latach 60 ubiegłego wieku zastąpił stary dworzec kolejowy. Arystokratyczne pomieszczenia, w których znajdowały się poczekalnie I, II, III i IV klasy odeszły w niepamięć zastąpione nową socrealistyczną przestrzenią dającą podróżnym poczucie równości przebywania w jednym wymiarze wspólnej rzeczywistości (jesienne pogawędki taksówkarzy w ciepłych promieniach słońca, wrzesień 2017 r.).

 

W najnowocześniejszych miastach i regionach świata sprawny ekologiczny transport publiczny wyznacza mieszkańcom najbardziej dla nich przyjazną jakość życia. Aglomeracja Zielona Góra, żeby móc dobrze gospodarczo rozwijać się, i tym samym zagwarantować stabilny wysoki poziom zarobków, musi umieć bardzo dobrze komunikacyjnie odnaleźć się wśród jej naturalnych, wynikających z konkretnego położenia geograficznego europejskich liderów: Warszawy, Pragi, Kopenhagi i Sztokholmu oraz Berlina:

 

Zielona Góra - Warszawa:

Zielona Góra -POSPIESZNY ŚLĄZAK- Kraków (zawieszony od 13.12.2009 r., pociąg powołany do życia w 1978 roku z Zielonej Góry przez Dolny Śląsk, Strzelce Opolskie, Górny Śląsk, rozkład jazdy na rok 1989: Zielona Góra 6.00 - 6.19 Nowa Sól 6.20 - 6.44 Głogów 6.49 - 8.23 Wrocław 8.42 - 9.52 Opole 9.57 - 11.52 Katowice 11.58 - 13.29 Kraków)

Zielona Góra 5.19 - 5.29 Czerwieńsk 5.35 - 5.49 Sulechów 5.50 - 6.09 Zbąszynek 6.19 -EX LUBUSZANIN- 10.20 Warszawa Centralna (rozkład jazdy na rok 1989, aktualnie nie jeździ, wspólny pociąg z Gorzowa i Zielonej Góry: Gorzów 4,35 - 5.07 Skwierzyna 5.08 - 5.29 Międzyrzecz 5.30 - 6.04 Zbąszynek)

Zielona Góra -EIC LECH czas podróży 4h- Warszawa (zawieszony od 11.06.2017 r.)

Zielona Góra -TLK ZIELONOGÓRZANIN przez Poznań- Warszawa (zawieszony 09.12.2018 r.)

Zielona Góra 6.12 -IC KONOPNICKA- 13.10 Warszawa (przez Wrocław, Opole, Częstochowę)

Zielona Góra 7.19 -REGIO DAMROT- 8.01 Zbąszynek 8.14 -TLK WARTA- 13.14 Warszawa

Zielona Góra 10.36 -REGIO MALTA- 11.20 Zbąszynek 11.46 -EX IC BWE- 16.15 Warszawa

Zielona Góra 10.36 -REGIO MALTA- 12.18 Poznań 12.57 -TLK MEWA- 17.06 Warszawa

Zielona Góra 12.30 -TLK UKIEL- 14.12 Poznań 15.43 -EX IC BWE- 19.25 Warszawa

Zielona Góra 15.26 -TLK PADEREWSKI- 21.15 Warszawa 

Zielona Góra 16.56 -REGIO- 17.57 Rzepin 18.08 -EX IC BWE- 23.06 Warszawa

Zielona Góra 20.57 -NJ METROPOL- 23.00 Wrocław 00.38 -IC KARKONOSZE- 5.45 Wawa

Zielona Góra 22.55 -REGIO- 23.53 Rzepin 00.08 -TLK UZNAM- 6.35 Warszawa

 

Warszawa - Zielona Góra

Warszawa 5.48 -EX IC BWE- 10.09 Zbąszynek 11.22 -REGIO- 12.05 Zielona Góra

Warszawa 6.05 -IC ODRA- 9.54 Wrocław 10.40 -REGIO- 13.03 Zielona Góra 

Warszawa 7.26 -TLK PADEREWSKI- 13.50 Zielona Góra

Warszawa 9.54 -EX IC BWE- 14.09 Zbąszynek 14.39 -TLK UKIEL- 15.20 Zielona Góra

Warszawa 11.40 -TLK MEWA- 15.42 Poznań 16.38 -REGIO- 18.20 Zielona Góra

Warszawa 12.50 -EX IC BWE- 17.01 Zbąszynek 17.36 -REGIO RUSAŁKA- 18.20 Zielona Góra

Warszawa 14.50 -IC KONOPNICKA- 21.43 Zielona Góra (przez Częstochowę, Opole, Wrocław)

Warszawa 14.55 -TLK WARTA- 19.47 Zbąszynek 20.05 -REGIO DAMROT- 21.09 Zielona Góra

Warszawa 15.55 -EX IC BWE- 20.09 Zbąszynek 20.35 -REGIO- 21.28 Zielona Góra

Warszawa -EIC LECH czas podróży 4h- Zielona Góra (zawieszony od 11.06.2017 r.)

Warszawa -EX LUBUSZANIN- Warszawa Centralna 17.10 - 21.18 Zbąszynek 21.26 - 21.47 Sulechów 21.49 - 22.04 Czerwieńsk 22.10 - 22.21 Zielona Góra (rozkład jazdy na rok 1989, aktualnie nie jeździ, wspólny pociąg do Gorzowa i Zielonej Góry: Zbąszynek 21.33, 22.08 Międzyrzecz 22.09 - 22.29 Skwierzyna 22.30 - 23.06 Gorzów)

Kraków -POSPIESZNY ŚLĄZAK- ZGora (ostatni kurs 12.12.2009 r., pociąg powołany do życia w 1978 roku z Krakowa do Zielonej Góry przez Górny Śląsk, Strzelce Opolskie, Dolny Śląsk, rozkład jazdy z 1989 roku: Kraków 16.10 - 17.42 Katowice 17.47 - 18.26 Gliwice 18.29 - 19.37 Opole 19.40 - 20.43 Wrocław 20.56 - 22.26 Głogów 22.29 - 23.18 Zielona Góra)

Warszawa -TLK ZIELONOGÓRZANIN przez Poznań- Zielona Góra (zawieszony 09.12.2018 r.)

Warszawa 22.15 -TLK UZNAM- 4.27 Rzepin 4.55 -REGIO- 5.54 Zielona Góra

Warszawa 23.20 -IC KARKONOSZE- 4.24 Wrocław 5.10 -NJ METROPOL- 7.01 Zielona Góra

 

Zielona Góra - Praga

Zielona Góra 7.35 -PR- 10.18 Gorlitz

Gorlitz 11.17 -RB- 11.56 Zittau

Zittau 12.15 -TL- 12.53 Liberec

Liberec 14.03 -CDR- 14.39 Turnov 14.44 -CDR- 16.35 Praga

 

Zielona Góra 9.45 -PR- 12.18 Gorlitz

Gorlitz 13.17 -RB- 13.56 Zittau

Zittau 14.18 -TL- 14.55 Liberec

Liberec 16.03 -CDR- 16.39 Turnov- 16.44 -CDR- 18.35 Praga

 

Zielona Góra 13.44 -PR- 16.18 Gorlitz

Gorlitz 18.17 -RB- 18.56 Zittau

Zittau 19.18 -TL- 19.55 Liberec

Liberec 20.03 -CDR- 22.54 Pardubice 23.14 -CDEC- 0.11 Praga

 

Zielona Góra 15.47 -PR- 18.18 Gorlitz

Gorlitz 19.17 -RB- 19.56 Zittau

Zittau 20.41-TL- 21.13 Liberec

Liberec 4.01 -CDR- 4.37 Turnov 4.41 -CDSP- 6.35 Praga

 

Praga - Zielona Góra 

Praga 0.30 -CDOS- 1.22 Nymburk 3.57 -CDOS- 5.15 Jicin 5.22 -CDOS- 6.11 Turnov 6.13 - CDSP- 6.53 Liberec

Liberec 7.02 -TL- 7.40 Gorlitz

Zittau 8.00 -RB- 8.36 Gorlitz

Gorlitz 9.07 -PR- 11.42 Zielona Góra

 

Praga 4.47 -CDOS- 6.15 Mlada Boleslav 6.29 -CDOS- 7.19 Turnov 7.21 -CDR- 7.55 Liberec

Liberec 8.38 -TL- 9.11 Zittau

Zittau 10.00 -RB- 10.36 Gorlitz

Gorlitz 11.07 -PR- 13.36 Zielona Góra

 

Praga 9.19 -CDR- 11.12 Turnov 11.21 -CDR- 11.55 Liberec

Liberec 12.31 -TL- 13.06 Zittau

Zittau 14.00 -RB- 14.36 Gorlitz

Gorlitz 15.07 -PR- 17.43 Zielona Góra

 

Praga 10.06 -CDR- 10.53 Nymburk 11.04 -CDOS- 11.39 Mlada Boleslav 11.44 -CDOS- 12.28 Turnov 12.40 -CDOS- 13.24 Liberec

Liberec 15.01 -TL- 15.41 Zittau

Zittau 16.00 -RB- 16.36 Gorlitz

Gorlitz 17.07 -PR- 19.35 Zielona Góra

 

Zielona Góra - Kopenhaga

Zielona Góra 9.33 -TLK SWAROŻYC- 12.12 Szczecin 13.47 -REGIO- 15.34 Świnoujście

Zielona Góra 10.36 -REGIO MALTA- 12.18 Poznań 12.32 -IC- 17.03 Świnoujście

Zielona Góra 13.27 -IC ŚWIATOWID- 15.54 Szczecin 17.14 -REGIO- 18.59 Świnoujście

Zielona Góra 15.54 -IC MATEJKO- 19.48 Świnoujście

ZG 20.02 -IC MEHOFFER- 22.22 Sz-n 22.55 -REGIO- 23.26 Goleniów 4.52 -REGIO- 6.00 Ś-cie

Zielona Góra 20.02 -IC MEHOFFER- 22.22 Szczecin 5.19 -REGIO- 7.03 Świnoujście

Zielona Góra 22.55 -REGIO- 23.53 Rzepin 4.28 -TLK UZNAM- 8.00 Świnoujście

 

PROMY POLSKA SZWECJA ŚWINOUJŚCIE YSTAD TRELLEBORG 6-7,5 H REJSU

POCIĄG TRELLEBORG - MALMO PÓŁ GODZINY PODRÓŻY

POCIĄG MALMO - KOPENHAGA PÓŁ GODZINY PODRÓŻY

POCIĄG MALMO - SZTOKHOLM 4,5 H PODRÓŻY

POCIĄG YSTAD - KOPENHAGA PODRÓŻ 1H 20 MIN

 

Kopenhaga - Zielona Góra

Świnoujście 4.45 -REGIO BŁĘKITNY- 6.29 Szczecin 7.56 -TLK CZCIBÓR- 10.30 Zielona Góra

Świnoujście 6.16 -REGIO- 8.04 Szczecin 8.15 -REGIO ODRZANKA- 11.22 Zielona Góra

Świnoujście 8.25 -IC MATEJKO- 12.25 Zielona Góra

Świnoujście 9.49 -REGIO- 11.33 Szczecin 11.52 -TLK ŚWIATOWID- 14.26 Zielona Góra

Świnoujście 13.13 -REGIO- 14.55 Szczecin 16.10 -TLK SWAROŻYC- 18.45 Zielona Góra

Ś-cie 15.50 -REGIO- 17.36 Szczecin 18.15 -REGIO- 20.17 Rzepin 20.50 -REGIO 21.51 ZGora

Świnoujście 20.34 -TLK UZNAM- 0.07 Rzepin 4.55 -REGIO- 5.54 Zielona Góra

 

Zielona Góra - Sztokholm

Zielona Góra 7.19 -REGIO DAMROT- 8.58 Poznań 9.09 -IC- 12.13 Gdańsk, 12.41 Gdynia

Zielona Góra 8.50 -TLK BACHUS- 14.08 Gdańsk, 14.34 Gdynia

ZG 10.36 -REGIO MALTA- 12.18 Poznań 13.15 -IC HEWELIUSZ- 16.13 Gdańsk, 16.39 Gdynia

ZGora 12.30 -TLK UKIEL- 14.12 Poznań 15.27 -TLK ARTUS- 18.49 Gdańsk, 19.16 Gdynia

Ziel. Góra 14.05 -REGIO GĘŚNIK- 16.03 Poznań 16.30 -IC PIAST- 19.39 Gdańsk, 20.05 Gdynia

Zielona Góra 15.37 -REGIO- 16.32 Zbąszynek 16.45 -EIC BGE-  20.23 Gdańsk, 20.51 Gdynia

Zielona Góra 22.55 -REGIO- 23.53 Rzepin 0.08 -TLK UZNAM- 1.50 Poznań 2.44 -TLK ROZEWIE- 6.20 Gdańsk, 6.48 Gdynia

 

Sztokholm - Zielona Góra

Gdynia 7.09, Gdańsk 7.34 -EIC BGE- 11.08 Zbąszynek 11.22 -REGIO- 12.05 Zielona Góra

Gdynia 8.27, Gdańsk 8.55 -TLK ARTUS- 12.19 Poznań 13.45 -TLK UKIEL- 15.20 Zielona Góra (Poznań 12.46 -OS KW- 13.50 Zbąszynek 14.01 -REGIO- 14.54 Zielona Góra)

Gdynia 11.37, Gdańsk 12.04 -IC- 15.06 Poznań 16.38 -REGIO RUSAŁKA- 18.20 Zielona Góra

Gdynia 13.32, Gdańsk 14.00 -TLK BACHUS- 19.18 Zielona Góra

Gdynia 21.44, Gdańsk 22.11 -TLK ROZEWIE- 1.52 Poznań 2.45 -TLK UZNAM- 4.27 Rzepin 4.55 -REGIO- 5.54 Zielona Góra (TLK ROZEWIE- 4.57 Wrocław 5.10 - NJ METROPOL- 7.01 ZG)

 

Zielona Góra - Berlin

Ziel. Góra 6.32 -REGIO- 7.53 Frankfurt n. Odrą 7.59 -REX- 8.57 Berlin Ost., 9.09 Berlin Hbf.

Ziel. Góra 7.02 -NJ METROPOL- 9.06 Berlin Ost., Berlin Hbf. 9.16

Ziel. Góra 9.33 -TLK SWAROŻYC- 10.21 Rzepin 10.52 -EIC BWE- 12.06 Ber. Ost, 12.16 Ber. Hbf.

Ziel. Góra 10.23 -REGIO- 11.53 Frankfurt n. O. 11.59 -REX- 12.57 Berlin Ost., 13.09 Berlin Hbf.

ZG 13.27 -TLK ŚWIATOWID- 14.14 Rzepin 14.52 -EIC BWE- 16.06 Ber. Ost., 16.42 Berlin Hbf.

Ziel. Góra 14.17 -REGIO ODRZANKA- 15.54 Kostrzyn n. O. 16.02 -OS- 17.24 Berlin Lichtenberg

Ziel. Góra 16.56 -REGIO- 18.19 Frankfurt n. Odrą 18.35 -REX- 19.27 Ber. Ost., 19.39 Berlin Hbf.

Z. Góra 19.04 -REGIO- 20.05 Rzepin 20.52 -EIC BWE- 22.06 Berlin Ost., 22.16 Berlin Hbf.

Ziel. Góra 20.02 -REGIO- 21.18 Kostrzyn n. Odrą 22.02 -OS- 23.24 Berlin Lichtenberg

 

Berlin - Zielona Góra 

Berlin Lichtenberg 5.38 -OS- 6.57 Kostrzyn n. Odrą 7.15 -IC MEHOFFER- 8.38 Zielona Góra

Berlin Hbf. 6.51, Berlin Ost. 7.04 -REX- 8.04 Frankfurt n. Odrą 8.17 -REGIO-9.39 Zielona Góra

Ber. Hbf. 9.37, Ber. Ost. 9.50 -EIC BWE- 11.05 Rzepin 11.38 -IC MATEJKO- 12.25 Z. Góra

Berlin Hbf. 10.51, Ber. Ost 11.04 -REX- 12.04 Frankfurt n. Odrą 12.11 -REGIO- 13.33 Z. Góra

Ber. Hbf. 12.37, Ber. Ost. 12.50 -EIC BWE- 14.05 Rzepin 14.43 -REGIO PLISZKA- 15.42 ZG

Berlin Lichtenberg 12.38 -OS- 13.47 Kostrzyn n. Odrą 13.54 -REGIO PLISZKA- 15.42 Z. Góra

Berlin Lichtenberg 15.38 -OS- 16.57 Kostrzyn n. Odrą 17.20 -TLK SWAROŻYC- 18.45 Z. Góra 

Berlin Hbf. 18.40, Berlin Ost. 18.51 -NJ METROPOL- 20.56 Zielona Góra

Berlin Hbf. 18.51, Berlin Ost. 19.04 -REX- 20.04 Frankfurt n. O. 20.21 - 21.51 Z. Góra

 

 

 

 

Cały aktualny rozkład jazdy pociągów stacji Zielona Góra można znaleźć na blogu pod tytułem: Rozkład jazdy Zielona Góra.

czwartek, 02 listopada 2017
Ponure efekty braku Kolei Szprotawskiej lub Tramwaju Południa w Zielonej Górze

Droga przecinająca Park Wzgórz Piastowskich

Budowa dróg samochodowych, które zmieniają piękny krajobraz polskich miejscowości, niszcząc naturalne piękno otoczenia, nie rozwiązuje poważnych problemów komunikacyjnych i pogarsza stan jakości powietrza, które zamienia się w trujący smog groźny dla zdrowia i życia ludzi. Nowa ulica Księdza Kazimierza Michalskiego, która przecięła Park Piastowski, nie rozwiązała problemów związanych ze sprawnym poruszaniem się po mieście Zielona Góra, w dodatku została poprowadzona na powierzchni ziemi zamiast tunelem pod zielonym wałem Parku Piastowskiego, co spowodowało kolejny uszczerbek na jakości życia mieszkańców (jesienny poranny korek aut zmierzających do centrum miasta, w którym, niestety też, muszą stać autobusy komunikacji miejskiej, październik 2017 r.).

Inwestycje drogowe prowadzone w południowej części miasta Zielona Góra stawiają coraz więcej znaków zapytania dotyczących rzeczywistych ich efektów dla poprawy jakości życia mieszkańców Aglomeracji Zielonogórskiej. Czy południowa samochodowa obwodnica miasta jest budowana dobrze i czy rzeczywiście rozwiąże komunikacyjne problemy ze sprawnym przemieszczaniem się mieszkańców ? Jak w związku z takimi drogowymi inwestycjami zmieni się flora i fauna otaczająca miasto ? Czy nie ma naprawdę innej, albo przynajmniej równorzędnej, alternatywy i lepszego pomysłu na usprawnienie komunikacyjne Aglomeracji Zielonej Góry ?

Zielona Góra dusi się coraz bardziej w samochodowych korkach, związanych z coraz większą liczbą aut, którymi ludzie jeżdżą, bo nie mają innej bezkolizyjnej szybkiej komunikacji publicznej, ze swoich domostw do i z miasta. Rosnąca zabudowa szeregowcowa, willowa i planowana osiedlowa w południowej części aglomeracji jest zdana na nieliczne wąskie drogi dojazdowe, między starymi domkami, wiodące do centrum. Dlatego na pewno istnieje pilna potrzeba zbudowania dobrej komunikacji dojazdowej, dzięki której mieszkańcy będą mieli możliwość lepszego funkcjonowania w codziennym życiu rodzinnym a biznes współuczestniczenia w rozwoju gospodarczym, z wzajemnie pozytywnie uzupełniającymi się korzyściami.

Specyfiką południowej strony miasta jest to, że buduje się tutaj coraz więcej domków a na wioskach położonych na śródleśnych polanach, które od momentu włączenia ich do Aglomeracji Zielonej Góry, powstają, z większą intensywnością niż przed utworzeniem nowego organizmu miejskiego, następne i następne. Drobny biznes i osoby prowadzące działalność gospodarczą chcąc przedostać się z jednej strony miasta na drugą albo jadąc do innej miejscowości w celach zarobkowych są zmuszone jechać przez miasto albo w najlepszym wypadku objeżdżać miasto północnymi obwodnicami, co nie ułatwia im codziennej organizacji pracy. Dlatego budowa obwodnicy scalającej drogowy obwód, służący miastu, w pełną całość o kącie 360 stopni jest konieczna, przed wszystkim dla celów przewozowych transportu towarów busami i tirami. Natomiast jeśli chodzi o sam dojazd do miasta i z miasta osób, to dużo mądrzejszym rozwiązaniem jest znalezienie znacznie ciekawszego, lepszego sposobu na podróżowanie do i z pracy sprzyjające wspólnej dbałości o stan środowiska naturalnego. Zwłaszcza, że jest już potencjał, który trzeba po prostu przywrócić do życia i nadać mu nowoczesny prospołeczny wymiar.

Obwodnica musi powstać, jeśli miasto ma się rozwijać dalej, ale sposób realizacji inwestycji i jego ostateczne wykonanie wzbudza poważne zastrzeżenia i wątpliwości natury etycznej, gdyż prowadzenie nowej drogi na leśnym obszarze, w terenie o zmiennych wysokościach względnych różnicujących się na poszczególnych odcinkach drogi o kilkadziesiąt metrów, aż prosi się o zastosowanie droższych, ale znacznie bardziej zaawansowanych technologicznie i w perspektywie wieloletniej przynoszących nieprzeliczalne na żadne pieniądze korzyści dla środowiska naturalnego, a więc w sumie tańszych, najlepszych inżynierskich rozwiązań. A pozwalają one na budowę drogowej trasy południowej w tunelu pod Wzniesieniami Piastowskimi, na co niestety raczej się nie zanosi, i czego nie zastosowano przecinając Park Piastowski nową ulicą Michalskiego. Teraz efekt jest taki, że tysiące, setki tysięcy itd. aut muszą wznosić się na wyższą wysokość i również z wyższej wysokości zjeżdżać, a to oznacza, że zużycie paliwa wzrasta i emisja spalin jest większa, która patrząc jednostkowo nie robi wrażenia ale jako całość może już negatywnie zaskakiwać. Problematyczne i niezbyt udane dla pobliskiego otoczenia są też ekrany wzdłuż wznoszącej się ulicy, bo są za niskie, żeby w pełni wyciszyć dźwięk samochodów rozchodzący się na chodnik rowerowo-pieszy i zabudowania, a także, żeby dobrze chronić od południowo-zachodnich wiatrów znad Wzgórz Piastowskich pieszych w aurze jesienno-zimowej a od gorącego słońca na tym południowym stoku ulokowania drogi latem, są mało estetyczne i nie chronione systemem dobrych kamer przed grafitowym wandalizmem. Duży niepokój wzbudza budowa dróg dla samochodów wokół Zielonej Góry, bo realizując inwestycje nie buduje się dobrze dostępnych kładek dla pieszych i rowerzystów oraz szerokich zielonych przepraw mostowych nad drogami w celu zapewnienia leśnej zwierzynie swobodnego poruszania się po swoim terytorium. Na obwodnicy południowej miasta takie braki będą miały szczególnie ważne znaczenie, ponieważ przebiega tędy ścieżka rowerowa i kilka szlaków turystycznych, rośnie las będący naturalnym środowiskiem życia fauny i flory, są to też tereny rekreacyjno-odpoczynkowe dla mieszkańców miasta, którzy tutaj biegają, ćwiczą, mają liczne ścieżki śródleśne. A zaraz nastąpi wielkie boom i wjadą buldożery, żeby zmienić krajobraz tworząc kilkunasto i kilkudziesięcio metrowe obsunięcie terenu, zamykając w ten sposób piesze szlaki i drogi do wędrowania, co będzie stanowiło kłopot dotyczący poważnego pogorszenia jakości życia na terenach miasta i przylegających do niego pięknych lasach. Dlatego już czas najwyższy, żeby realizując konkretne inwestycje drogowe wreszcie zacząć należycie dbać o towarzyszącą infrastrukturę pieszo-rowerową. No i przystąpić do inwestycji, które w alternatywny sposób zagwarantują dobrą, sprawną komunikację publiczną w mieście.

W Zielonej Górze jest taki zapomniany gwarant dający możliwość wprowadzenia sprawnego transportu dla ludzi nie obciążającego środowiska naturalnego. To bardzo błędnie uśpiona i usypiana, ciągłymi działaniami niszczącymi cenne mosty kolejowe i zaasfaltowywującymi odcinki (budowa samochodowej trasy aglomeracyjnej kosztem istniejącego ekologicznego ciągu komunikacyjnego na szynach to kolejny krok wstecz, który w przyszłości odbije się miernie na sprawności systemu komunikacyjnego miasta i jakości powietrza dla mieszkańców) świetnie poprowadzonego toru w mieście od dworca w kierunku południowym, przez władze linia kolejowa do Szprotawy, a zwłaszcza jej potrzebny na już odcinek toru z Głównego Dworca Kolejowego w Zielonej Górze do Zielonej Góry Jarogniewic (to jedyne rozwiązanie dające możliwość wyeliminowania trujących korków samochodowych na tym przepięknym krajobrazowo terenie, a wszelkie pozostałe, choćby wybudowano kilka następnych dróg czy obwodnic i nieestetycznie przeryto następne cenne pagórkowate połacia leśnego krajobrazu, to efekt będzie negatywny a skutki dla przyrody opłakane !!!). Cichy, prawie że bezszelestny (co można na przykład zobaczyć w niektórych centrach miast Francji i Niemiec) nowoczesny tramwaj poprowadzony torem razem ze ścieżką rowerową na swoim początkowym miejskim odcinku zwanym ''zieloną strzałą'' (tramwaje w miastach Europy jeżdżą po śródmiejskich odcinkach deptaków dla pieszych i nikomu to nie przeszkadza, delikatnie i spokojnie suną wśród ludzi). W Zielonej Górze taki tramwaj jechać mógłby spokojnie od stacji kolejowej do dawnego dworca kolejki szprotawskiej Zielona Góra Górne Miasto z prędkością 30 km/h, bo więcej dla sprawnego i cichego przejazdu przez teren śródmiejski nie potrzeba, mając kilka przystanków po drodze kolejno: Rondo Anny Borchers, Lisia City, Osiedle Łużyckie Krośnieńska, Osiedle Słoneczne Armii Krajowej i Fabrykanci Ogrodowa. Dalej zwiększałby prędkość jazdy, miałby przystanek Osiedle Robotnicze i dwa przystanki w Zielonej Górze Jędrzychowie a następnie zatrzymywałby się na przystankach Aglomeracja Zielona Góra Ochla, AZG Jeleniów i AZG Jarogniewice. Ale z tym dalej znowu natrafiamy na problem: tereny społeczne muszą być oddane społeczeństwu czyli państwu, co oznacza, że willa czy dyskont spożywczy wybudowane na takim gruncie nie mają prawa bytu i muszą być w trybie natychmiastowym rozebrane, tak samo jak ze zbytnią łatwością rozebrany most nad ulicą Kożuchowską pieniężnie wyegzekwowany i na nowo zbudowany, a kto sprzedawał lub brał, przy najlepszej woli poprawy, pozbawiony majątku na rzecz Skarbu Państwa w myśl zasady: ''kto kupił i budował cokolwiek na zreprywatyzowanym niezgodnie z interesem społecznym gruncie musi zostać go pozbawiony, nawet jeśli o tym nie wiedział i/lub nie chciał wiedzieć a grunt nabył od podmiotu, który również ma przestrzegać tego samego prawa, co podlega wyjaśnieniu i z dostępną starannością ustaleniu przez właściwe organy państwa''.

Ciekawym zagadnieniem dotyczącym usprawniania publicznego transportu w Zielonej Górze jest przebudowa głównych, najszerszych arterii drogowych w mieście z dużym udziałem środków unijnych. Dobrze, że miasto stara się realizować inwestycje z możliwie jak największym udziałem pieniędzy unijnych i chwała mu za to. Wielka cześć i chwała również za wprowadzanie w życie autobusów elektrycznych, które mają stać się główną publiczną siłą komunikacyjną aglomeracji.  Ale sposób przeprowadzania inwestycji i myślenie organizacyjne o miejskiej komunikacji nie są już tak jednoznacznie pozytywne, biorąc pod uwagę najnowsze trendy inwestycyjno-transportowe w najbardziej rozwiniętych państwach Europy zachodniej. Jakość życia mieszkańców i priorytetowe traktowanie ekologicznej komunikacji publicznej mogą wzbudzać poważne kontrowersje. Remontowane w nieodległym lub bieżącym czasie główne ulice miasta nie uzyskały buspasów, choć idealnie do tego się nadają. Czteropasmowe drogi: Szosa Kisielińska przechodząca w Podgórną, Sulechowska, Wojska Polskiego, Wyszyńskiego a teraz Bohaterów Westerplatte biegnąca w ścisłym centrum miasta... nie mają zrealizowanych bezkolizyjnych szlaków dla autobusów miejskich, co w praktyce oznacza, że transport miejski jeździ po tych samych pasach co samochody. Odpowiedzialność społeczna i mądrość władzy w dużych miastach Unii Europejskiej zmierzają do wprowadzania śródmiejskich stref ograniczonego ruchu, ścieśniania dróg dla indywidualnych aut, zwiększania opłat za parkowanie. W Zielonej Górze również istnieje potrzeba zmiany sposobu myślenia w zarządzaniu jakością miejskiego powietrza i podjęcia długotrwałych prac w celu ograniczania wjazdów dla samochodów do centrum a w dzielnicach oddalonych od śródmieścia przeprowadzania inwestycji z szacunkiem dla zachowania terenów zielonych, będących źródłem czerpania energii z aktywnego spędzania wolnego czasu przez mieszkańców spacerujących ze swoimi pupilami, wędrujących pieszo, jeżdżących rowerami, uprawiających nordic walking, narciarstwo biegowe i pragnących korzystać z bardzo cennych społecznie pobliskich dóbr natury.

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 6
Tagi