Blog > Komentarze do wpisu
Głogów, Nowa Sól i Zielona Góra witają Konopnicką

Pociąg IC Konopnicka we Wrocławiu

Pociąg PKP InterCity IC Konopnicka wyruszył 10 grudnia 2018 r., w pierwszą niespełna 600-kilometrową podróż do stolicy Polski, punktualnie o godz. 6.12 z Zielonej Góry i do Warszawy Zachodniej przyjechał o g. 13.00, czyli 5 minut przed rozkładowym czasem (na zdjęciu w trakcie planowego 23-minutowego postoju we Wrocławiu), gładko, z gracją i elegancko frunąc przez Pruszków, Piastów, Warszawę Ursus i Warszawę Włochy, za co na pewno należą się podziękowania i premia dla Mechanika PKP InterCity, ku radości wdzięcznych, zadowolonych pasażerów. Premia należy też się Mechanikowi PKP InterCity, który prowadził pociąg na odcinku Zielona Góra - Wrocław, bo jechał zgrabnie i oczekiwał pod semaforkiem wjazdowym do Wrocławia Głównego przed planem, godnie reprezentując inauguracyjną jazdę pospiesznego pociągu, a wśród szykujących się do wyjścia w stolicy Dolnego Śląska podróżnych można było usłyszeć wesołe, życzliwe stwierdzenia: '' niecałe dwie godzinki i już jesteśmy na miejscu'' :-) Od 10 marca 2019 r. nastąpiła korekta rozkładu jazdy pociągu (Zielona Góra Główna odjazd 5.42 - Warszawa Zachodnia przyjazd 12.35).

9 grudnia 2018 roku wieczorową porą do Głogowa, Nowej Soli i Zielonej Góry zawitał pociąg IC ''Konopnicka'' z Warszawy. Jednostka elektryczna Pesa Dart umożliwia bezpośrednią podróż z południowej stolicy województwa lubuskiego, przez Nową Sól, Głogów, Wrocław, Opole, Częstochowę, Piotrków Trybunalski i Skierniewice, do Warszawy. Poranne bezpośrednie połączenie Zielonej Góry z Warszawą przez Wrocław i Opole zastąpiło dotychczas funkcjonujące połączenie bezpośrednie przez Poznań i Kutno, z którego PKP InterCity zrezygnowały (tak samo stało się z wieczornym połączeniem z Warszawy do Zielonej Góry).

Frekwencja podróżnych już pierwszego dnia dopisała, co pokazuje, że powołanie do życia takiego pociągu to strzał w dziesiątkę. Wynika to zapewne z faktu, że pociąg przejeżdża przez liczne miasteczka i miasta, łączy również pięć aglomeracji, co daje wyższy wskaźnik urbanizacji niż wcześniejszą trasą przez Poznań, Wrześnię, Konin, Kutno i Łowicz. Między Zieloną Górą Główną a Warszawą Centralną zatrzymuje się 20 razy dając bogatą ofertę przemieszczania się podróżnym (stacje: Nowa Sól, Bytom Odrzański, Głogów, Ścinawa, Wołów, Brzeg Dolny, Wrocław, Oława, Brzeg, Opole, Ozimek, Lubliniec, Częstochowa Stradom, Częstochowa, Radomsko, Piotrków Trybunalski, Koluszki, Skierniewice, Żyrardów, Warszawa Zachodnia).

Pociąg IC Konopnicka z Zielonej Góry do Wrocławia rozkładowo jedzie z średnią prędkością podróży 77 km/h, natomiast z Wrocławia do Warszawy Zachodniej 95 km/h. Prędkość rzeczywista w torach jest wyższa, bo na każde hamowanie, postój i rozpędzanie trzeba przeznaczyć 3-4 minuty (w przypadku pociągów ekspresowych przyjmuje się za wartość odpowiednią 5 minut). Uwzględniając tę faktyczną fizyczną zależność okazuje się, że z Zielonej Góry do Wrocławia pociąg pospieszny IC Konopnicka PKP InterCity jedzie z średnią prędkością 90 km/h a z Wrocławia do Warszawy 107 km/h. Przykładowo dla Pendolino jadącego z Wrocławia do Warszawy wskaźniki te wynoszą 115 km/h i odpowiednio 125 km/h. Tymczasem w kraju wielkości Polski, na aktualnym poziomie rozwoju gospodarczego Europy, dla pociągów pospiesznych powinny one mieścić się w granicach 105-120 km/h a dla ekspresowych oscylować między 150-200 km/h, co pokazuje, że istnieje potrzeba prowadzenia inwestycji przybliżających polską kolej do obywateli pragnących z niej korzystać w celach ekonomicznych i społecznych.

W celu dalszego zbijania czasu przejazdu między Zieloną Górą a Wrocławiem można już w ekspresowym tempie bez specjalnych pozwoleń przełożyć bardziej wyciszone i nowocześniejsze tory dostosowane do jazdy z prędkością 140 km/h przez Park Krajobrazowy Doliny Jezierzycy z Ścinawy do Wołowa, konieczna jest odbudowa mocno spowalniającej pociągi infrastruktury nasypowej i mostowej w okolicach Ścinawy oraz Brzegu Dolnego, wzmocnienie torów do prędkości 140 km/h na odcinkach Nowa Sól - Bytom Odrzański, Grębocice - Rudna Gwizdanów i Księginice - Wrocław Pracze, no i wreszcie zadbać o zrównoważony rozwój transportu, a więc rozpocząć przygotowania do budowy nowej jakości Kolejowej Odrzanki na poziom 160-240 km/h, co i tak stanowiłoby bardzo mały wydatek w porównaniu do wpakowanych grubych miliardów w budowę znajdującej się nieopodal drogi S3 (patrz na blogu : Odrzanka Kolej CE 59 Raport 2012; Odrzanka Kolej CE 59 Raport 2016; kolejny raport ukaże się w 2020 roku i poruszy zarówno pozytywne zmiany jak i ciągle istniejące negatywne problemy z m.in. wąskimi gardłami i brakami inwestycyjnymi na przywróconej do używalności Odrzance) a efekty mogą zachwycić, zafascynować, dać Polsce w świecie porządny impuls do gospodarczego skoku w przyszłość.

 

Aktualne najważniejsze połączenia kolejowe z Zielonej Góry do Warszawy przez Wrocław

Zielona Góra 5.42 - 12.35 Wawa Zachodnia 12.36 -  12.40 Wawa Centralna (Wrocław przyjazd 8.06, odjazd 8.14) IC KONOPNICKA

Zielona Góra 8.20 - 10.30 Wrocław IC MEHOFFER, Wrocław 11.22 - 15.45 Wawa Zachodnia 15.46 - 15.50 Wawa Centralna IC MICKIEWICZ

Zielona Góra 11.27 - 14.09 Wrocław OS PR, Wrocław 14.35 - 18.50 Wawa Zachodnia 18.51 - 18.55 Wawa Centralna IC SŁOWACKI

Zielona Góra 14.22 - 19.14 Katowice TLK ŚWIATOWID, Katowice 20.4 - 22.57 Wawa Zachodnia 22.58 - 23.03 Wawa Centralna IC PRAHA

Zielona Góra 20.55 - 22.48 Wrocław (18.51 Berlin IC NIGHTJET), Wrocław 0.19 - 5.35 Wawa Zachodnia 5.36 - 5.40 Wawa Centralna IC KARKONOSZE

 

Aktualne najważniejsze połączenia kolejowe z Warszawy do Zielonej Góry przez Wrocław

Wawa Centralna 6.05 - 6.09 Wawa Zachodnia 6.10 - 9.55 Wrocław IC ODRA, Wrocław 10.50 - 13.21 Zielona Góra OS PR

Wawa Centralna 9.25 - 9.30 Wawa Zachodnia 9.31 - 14.02 Wrocław IC SŁOWACKI, Wrocław 14.57 - 17.20 Zielona Góra OS PR

Wawa Centralna 11.00 - 11.04 Wawa Zachodnia 11.05 - 15.25 Wrocław IC MICKIEWICZ, Wrocław 17.07 - 19.43 Zielona Góra OS PR (w piątki dodatkowo kursuje pociąg przyspieszony na odcinku Ścinawa - Zielona Góra Główna ''STUDENCIAK'': Wrocław 16.31 - 18.59 Zielona Góra OS PR)

Wawa Centralna 14.55 - 14.59 Wawa Zachodnia 15.00 - 21.39 Zielona Góra (Wrocław przyjazd 19.25, odjazd 19.36) IC KONOPNICKA

Wawa Centralna 23.05 - 23.09 Wawa Zachodnia 23.10 - 4.03 Wrocław IC KARKONOSZE, Wrocław 5.08 - 7.00 Zielona Góra 7.02 (9.16 Berlin IC NIGHTJET)

 

 

Legenda:

IC KONOPNICKA poc. rel. Zielona Góra - Białystok

IC MICKIEWICZ poc. rel. Wrocław - Białystok

IC SŁOWACKI poc. rel. Jelenia Góra - Ełk

IC PRAHA poc. rel. Praga - Warszawa

IC KARKONOSZE poc. rel. Jelenia Góra - Białystok

IC ODRA poc. rel. Warszawa - Wrocław

NJ NIGHTJET poc. rel. Berlin - Wiedeń / Budapeszt / Przemyśl

IC MEHOFFER poc. rel. Szczecin - Przemyśl

TLK ŚWIATOWID poc. rel. Szczecin - Katowice

 

 

Aktualny rozkład jazdy można znaleźć w wyszukiwarce lub na blogu pod tytułem:

Dworzec Kolejowy w Zielonej Górze. Rozkład jazdy.

 

 

Nowy rozkład jazdy pociągów obowiązujący od dnia 09.12.2018 r. uwzględnia prace torowe z Poznania do Warszawy, z Poznania do Szczecina i z Gorzowa do Krzyża, co jest ściśle związane z wydłużeniem podróży z lubuskich stolic: Gorzowa i Zielonej Góry do Warszawy. Ale dzięki temu pojawiła się wreszcie całkiem sensowna żelazna droga podróży dla pociągów TLK WARTA i IC GAŁCZYŃSKI, które jeżdżą z Gorzowa do Warszawy przez Skwierzynę i Międzyrzecz, co po zakończeniu remontów powinno być stałym rozwiązaniem komunikacyjnym przynajmniej dla jednego pociągu pospiesznego rano wyruszającego z Gorzowa i wieczorem powracającego z Warszawy, w Zbąszynku skomunikowanego z pociągami z i do Zielonej Góry. Szybkie poranne połączenie ekspresowe z Gorzowa do Warszawy może być zrealizowane nowoczesną jednostką mknącą przez Strzelce Krajeńskie Wschód i Nowe Drezdenko do Krzyża, gdzie możliwa będzie sprawna i wygodna przesiadka (na tym samym pułapie pociągowym i peronowym) na pociąg EIC CHROBRY relacji Szczecin - Warszawa. Natomiast z Zielonej Góry do Warszawy wczesnym porankiem prosi się o przywrócenie pociągu EIC LECH. Podróż takimi pociągami z Gorzowa do Warszawy i z Zielonej Góry do Warszawy przez Poznań powinna czasowo trwać blisko 3,5 h.

Kolejne nowe połączenie kolejowe, które zasługuje na pozostawienie w stałym wieloletnim planie, to pociąg pospieszny IC KONOPNICKA z Zielonej Góry do Warszawy prowadzony nowoczesną jednostką elektryczną Pesa Dart przez Nową Sól, Bytom Odrzański i Głogów. Argumenty, że wszystkie pociągi z Zielonej Góry do Warszawy powinny jeździć przez Poznań nie są do końca słuszne, bo mieszkańcy Nowej Soli, Bytomia Odrzańskiego i Głogowa mają dogodniejszy i przyjemniejszy dostęp do podróży koleją (Kożuchów, Nowe Miasteczko, Okręg Przemysłowo-Górniczy Polkowice-Lubin) a znajdą się też chętni na bezpośrednią podróż pociągiem na przykład do Opola, Częstochowy, Piotrkowa czy Skierniewic. Oprócz pociągu IC KONOPNICKA powinien być przywrócony do życia pociąg pospieszny ŚLĄZAK relacji Zielona Góra - Kraków, który mógłby wyruszać z Zielonej Góry o czwartej rano i przyjeżdżać do Wrocławia przed szóstą, a docelowo kończyć swój bieg w Krakowie o dziewiątej. W podróż powrotną z Krakowa odjeżdżałby po dziewiętnastej, a z Wrocławia o godz. 22.30, żeby docelowo przybywać do Zielonej Góry blisko północy. Takie rozwiązanie komunikacyjne pozwalałoby na regularne dojazdy w skrajnych porach doby do i z pracy w stolicy Dolnego Śląska (te są aktualnie możliwe od PRL-owskich granic byłego województwa wrocławskiego, czyli od i do Ścinawy) i stanowiłoby uczciwą wobec wszystkich obywateli realizację misji publicznej, która powinna być najwyższą wartością w sprawowaniu władzy. Aktualnie realizację podróży do stolicy Małopolski pozytywnie trochę ratuje możliwość przesiadki we Wrocławiu z pociągu IC KONOPNICKA na pociąg IC SIEMIRADZKI zmierzający z Poznania do Krakowa (przyjazd 11.48), bądź też skorzystanie z nieco późniejszej pory wyjazdu z Zielonej Góry o godz. 8.39 pociągiem IC MEHOFFER relacji Szczecin - Przemyśl, który do Krakowa przyjeżdża o godz. 14.16.

Komplementarność regionalnego transportu publicznego wzmacniająca frekwencję pociągów IC KONOPNICKA i IC ŚLĄZAK wymaga ponownego uruchomienia pociągów z Żar, Żagania przez Szprotawę i Niegosławice do Głogowa, z Wschowy przez Szlichtyngową do Głogowa oraz realizacji zapowiedzianego programu rządowego z Gubina przez Krosno do Czerwieńska w wersji minimalnie wzmocnionej tzn. dostosowania toru do jazdy z prędkością 120 km/h i wprowadzenia elektryfikacji (wtedy IC KONOPNICKA mogłaby jeździć do Gubina a linia ze Zbąszynka do Gubina/Guben służyłaby wzmocnieniu magistrali kolejowej z Warszawy i Poznania do Berlina w awaryjnych sytuacjach, łącząc Polskę z Niemcami poprzez zelektryfikowane linie kolejowe w Guben z Frankfurtu nad Odrą i Cottbus do Berlina).

 

 

Aktualne bezpośrednie połączenia kolejowe z Zielonej Góry do Warszawy przez Poznań, Gniezno, Inowrocław, Kutno

Zielona Góra 0.09 - 6.29 Warszawa Zachodnia 6.31 - 6.35 Warszawa Centralna TLK UZNAM

Zielona Góra 15.29 - 21.19 Warszawa Zachodnia 21.21 - 21.25 Warszawa Centralna TLK PADEREWSKI

 

Aktualne bezpośrednie połączenia kolejowe z Warszawy do Zielonej Góry przez Kutno, Inowrocław, Gniezno, Poznań

Warszawa Centralna 7.27 - 7.31 Warszawa Zachodnia 7.33 - 13.56 Zielona Góra TLK PADEREWSKI

Warszawa Centralna 19.53 - 19.57 Warszawa Zachodnia 19.59 - 2.04 Zielona Góra TLK UZNAM

 

Legenda: 

TLK UZNAM poc. rel. Świnoujście - Warszawa

TLK PADEREWSKI poc. rel. Zielona Góra - Białystok

 

 

niedziela, 09 grudnia 2018, raszko

Polecane wpisy