Blog > Komentarze do wpisu
Flagowe pociągi Zielonej Góry

NightJet we Wrocławiu

IC NIGHTJET z Wiednia, Budapesztu i Przemyśla do Berlina o poranku wjeżdża na stację PKP Wrocław Główny (16.03.2019 r.) i za kilka minut odjeżdża  w dalszą podróż do Głogowa i Zielonej Góry...

Jakość rozwoju Zielonej Góry jest ściśle powiązana z historią, współczesnością i przyszłością stanu gospodarczego transportu kolejowego, dlatego warto przedstawić pociągi, które zapewniły w przeszłości i mogą zagwarantować w przyszłości mieszkańcom stabilny, systematyczny wzrostu poziomu życia ekonomicznego jednej z największych sześciu aglomeracji w Polsce jak i zarówno, przy dobrze funkcjonujących żelaznych nitkach ją łączących z północy i południa, całego województwa lubuskiego.

Pod koniec lat 80-tych poprzedniego wieku w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej pędził w okolicach Czerwieńska i Sulechowa przez Odrę dumnie dudniąc nad rzeką i wzdłuż już nie istniejącego przystanku kolejowego Pomorsko w województwie zielonogórskim ekspres Lubuszanin relacji Zielona Góra - Warszawa Wschodnia.

W rozkładach jazdy PKP od 1992/1993 do 1995/1996 jeździł Odrzanką pociąg BEM ze Szczecina przez Zieloną Górę do Budapesztu początkowo pokonując żelazną drogę ze Szczecina do Zielonej Góry w czasie bliskim 2h i 40 min. a z Zielonej Góry do Wrocławia 2h 10 min.

W połowie lat 90-tych ubiegłego wieku na postPRL-owskich torach kursował również Ekspres WAWEL z Berlina przez Zieloną Górę do Krakowa, którym podróż z Rzepina do Zielonej Góry trwała 44-45 min. (pomimo  rozkładowych 49 min.) a z Zielonej Góry do Wrocławia 2h (czas jazdy z Zielonej Góry do Krakowa przez Katowice bliski 5h 20 min.).

Rewitalizacja torów z Jerzmanic Lubuskich do Bytnicy w 2007 roku i rozpoczęcie odnawiania parametrów przewozowych w 2012 roku Odrzanki, które trwa do dzisiaj, zaczyna pozwalać na przywracanie czasów przejazdowych pociągów z czasów zmierzchu PRL-u. Pociągi zaczynają ponownie jeździć przez Puszczę Rzepińską, Nieckę Odry k. Czerwieńska, lasy pod Wzniesieniami Zielonogórskimi i Wzgórzami Dalkowskimi oraz miasta Nowa Sól, Bytom Odrzański, Głogów i Ścinawa z prędkościami zbliżonymi do 100 km/h.

Od grudnia 2018 r. jeździ pociąg EuroNight METROPOL rozpoczynający swój bieg od stacji Berlin Charlottenburg (Berlin Wschodni odjazd o godz. 18.51) przez Zieloną Górę do Bratysławy (przyjazd 5.50), Wiednia (przyjazd 7.00) i Budapesztu (przyjazd 8.35), który jeździ z średnimi prędkościami podróży na danych odcinkach: Rzepin - Zielona Góra 110 km/h, Zielona Góra - Głogów 103 km/h, Głogów - Wrocław 82 km/h, Wrocław - Opole 118 km/h (Rzepin 20.07 -47 min.- 20.54 Zielona Góra 20.55 -35min.- 21.30 Głogów 21.31 -1h13min.- 22.48 Wrocław 22.51 -43min.- 23.34 Opole). A z Wiednia (odjazd 22.10), Budapesztu (odjazd 19.25) i Bratysławy (odjazd 22.10) przez Zieloną Górę do Berlina odpowiednio: Opole 4.20 -43min.- 5.03 Wrocław 5.08 -1h12min.- 6.20 Głogów 6.22 -38min.- 7.00 Zielona Góra 7.01 -44min.- 7.45 Rzepin (Berlin Wschodni przyjazd 9.06). Wybierając się w podróż wspaniałym żelaznym NightJetem METROPOL po Europie Środkowej warto wiedzieć, że pociąg jest zestawiony z sześciu wagonów austriackich i trzech polskich (z i do Przemyśla).

Ciąg dalszy informacji kolejowych nastąpi...

poniedziałek, 25 czerwca 2018, raszko

Polecane wpisy

Komentarze
2018/06/28 19:44:27
prędkości jeszcze nie te... ale dramatu nie ma :)