Blog > Komentarze do wpisu
Flagowe pociągi Zielonej Góry

Jakość rozwoju Zielonej Góry jest ściśle powiązana z historią, współczesnością i przyszłością stanu gospodarczego transportu kolejowego, dlatego warto przedstawić pociągi, które zapewniły w przeszłości i mogą zagwarantować w przyszłości mieszkańcom stabilny, systematyczny wzrostu poziomu życia ekonomicznego jednej z największych sześciu aglomeracji w Polsce jak i zarówno, przy dobrze funkcjonujących żelaznych nitkach ją łączących z północy i południa, całego województwa lubuskiego.

Pod koniec lat 80-tych poprzedniego wieku w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej pędził w okolicach Czerwieńska i Sulechowa przez Odrę dumnie dudniąc nad rzeką i wzdłuż już nie istniejącego przystanku kolejowego Pomorsko w województwie zielonogórskim ekspres Lubuszanin relacji Zielona Góra - Warszawa Wschodnia.

W rozkładach jazdy PKP od 1992/1993 do 1995/1996 jeździł Odrzanką pociąg BEM ze Szczecina przez Zieloną Górę do Budapesztu początkowo pokonując żelazną drogę ze Szczecina do Zielonej Góry w czasie bliskim 2h i 40 min. a z Zielonej Góry do Wrocławia 2h 10 min.

W połowie lat 90-tych ubiegłego wieku na postPRL-owskich torach kursował również Ekspres WAWEL z Berlina przez Zieloną Górę do Krakowa, którym podróż z Rzepina do Zielonej Góry trwała 44-45 min. (pomimo  rozkładowych 49 min.) a z Zielonej Góry do Wrocławia 2h (czas jazdy z Zielonej Góry do Krakowa przez Katowice bliski 5h 20 min.).

Rewitalizacja torów z Jerzmanic Lubuskich do Bytnicy w 2007 roku i rozpoczęcie odnawiania parametrów przewozowych w 2012 roku Odrzanki, które trwa do dzisiaj, zaczyna pozwalać na przywracanie czasów przejazdowych pociągów z czasów zmierzchu PRL-u. Pociągi zaczynają ponownie jeździć przez Puszczę Rzepińską, Nieckę Odry k. Czerwieńska, lasy pod Wzniesieniami Zielonogórskimi i Wzgórzami Dalkowskimi oraz miasta Nowa Sól, Bytom Odrzański, Głogów i Ścinawa z prędkościami zbliżonymi do 100 km/h.

Od grudnia 2018 r. ma ruszyć pociąg EuroNight METROPOL z Berlina o godz. 19.00 przez Zieloną Górę do Budapesztu (przyjazd 7.30), który pojedzie z średnimi prędkościami podróży na danych odcinkach: Rzepin - Zielona Góra 114 km/h, Zielona Góra - Głogów 103 km/h, Głogów - Wrocław 82 km/h, Wrocław - Opole 116 km/h (Rzepin 20.36 -37 min.- 21.13 Zielona Góra 21.14 -32min.- 21.46 Głogów 21.47 -1h13min.- 23.00 Wrocław 23.05 -44min.- 23.49 Opole). A z Budapesztu (odjazd 20.30) przez Zielona Górę do Berlina odpowiednio: Opole 4.20 -45min.- 5.05 Wrocław 5.10 -1h15min.- 6.25 Głogów 6.26 -32min.- 6.58 Zielona Góra 6.59 -35min.- 7.34 Rzepin (Berlin przyjazd 9.00).

Ciąg dalszy informacji kolejowych nastąpi...

poniedziałek, 25 czerwca 2018, raszko

Polecane wpisy

Komentarze
2018/06/28 19:44:27
prędkości jeszcze nie te... ale dramatu nie ma :)