Blog > Komentarze do wpisu
Transport publiczny na Wyspach Kanaryjskich

Autobusy Global Bus ES w górach wysokich Gran Canarii

Gran Canaria to nie tylko baseny i hotele na słońcu w otoczeniu palm ale przede wszystkim codzienne życie ludzi, którzy pokochali tę pozornie jałową i suchą ziemię położoną na powulkanicznym terytorium wyspy znajdującej się na Oceanie Atlantyckim (autobusy komunikacji publicznej Global Bus (www.globalsu.es) stoją na przystanku w górskim uroczym miasteczku Tejeda, maj 2017 r.).

 

Wolno... znacznie wolniej... znaczy szybko... bardzo szybko... od Kanaryjczyków można uczyć się kultury i szacunku pracy, w której na pierwszym miejscu jest dobre zrelaksowanie się pełny psychiczny komfort dający niesamowitą energię do działania, do życia bez stresu, do pracy rozumianej dogłębnie mądrze...

Największy Dworzec autobusowy GUAGUA BUS Estation San Telmo na Gran Canarii znajduje się w Las Palmas. Ma 30 peronostanowisk, z których przez całą dobę odjeżdża kilkaset autobusów w różne kierunki wyspy i posiada bezpłatne toalety, co jest całkiem normalne na wszystkich stacjach autobusowych. Bardzo dobra całodobowa komunikacja autobusowa jest dostępna z Las Palmas wzdłuż południowego oceanicznego brzegu do Puerto de Mogan (mała wenecja na południowym zachodzie wyspy), wzdłuż północnego brzegu do Galdaru (północny zachód) u podnóża charakterystycznego Pico de Galdar niedaleko pięknego portu Agaette (odpływają z niego ekspresowe promy na Teneryfę) i w głąb wyspy do Arucas z górującą nad nim wieżą Iglesia de San Juan Bautista w pobliżu innych mniejszych miasteczek jak urocze bogate w źródła wody pitnej wyżej położone Firgas. Kanaryjczycy i podróżni przybywający na wyspę ze wszystkich stron świata mają do wyboru kilka linii autobusowych w każdym z tych kierunków. Jadą one przez różne miejscowości w zależności od wyznaczonej trasy i numeru danej linii. Ciekawym i dobrym rozwiązaniem jest też funkcjonowanie dodatkowo numerów linii w godzinach od 7 do 18, które jadą w trybie ekspresowym autostradami łącząc te ośrodki bez postojów po drodze w dużo szybszym czasie (wieczorem, późnym wieczorem i w nocy jeżdżą autobusy przez możliwie jak największą liczbę miejscowości i przystanków). I tak na przykład z Las Palmas do Maspalomas około 50 km dystans (odległość identyczna jak w Polsce z Żar do Zielonej Góry) takie autobusy pokonują w blisko 30 min. (autobusy jadące przez miejscowości jadą ok. 1,5 h). Cena za przejazd jest zawsze ta sama, niezależnie od tego który autobus wybierzemy i wynosi przykładowo na tej konkretnej trasie 5,60 Euro za osobę (cena bardzo przybliżona jaką funduje PKS Myślibórz z Dębna do Gorzowa na 40 km odcinku a komfort, klima i częstotliwość kursów w ogóle nieporównywalna ! ogromna mentalna przepaść w szacunku i uczciwości władzy wobec obywateli !). Z następnych stacji autobusowych można jechać w kolejne regiony wyspy docierając w wybrany na mapie podróży rejon Gran Canarii.

Na Gran Canarię można wybrać się samemu bez żadnych pośredników i biur podróży, bo przy lotnisku, co jest normą w całej Hiszpanii, funkcjonuje dobra komunikacja publiczna i na tej wyspie autobusy Global Bus dowiozą podróżnych do Las Palmas czy Maspalomas, skąd można dalej kontynuować jazdę do wybranej miejscowości na odpoczynek. Na Gran Canarię warto wybrać się samemu łapiąc na przykład tani lot czarterowy i rezerwując noclegi przez internet. Prawdziwa Gran Canaria to nie zbudowane dla biznesu komercyjne Playa de Ingles. To nie objazdowe wycieczki organizowane przez biura podróży z podanym materiałem do jedzenia i słuchania do stołu i chlorowanym basenem w ośrodku. Prawdziwa Gran Canaria to wolne spojrzenie na Ocean Atlantycki, to wspaniali ludzie codziennej kanaryjskiej i hiszpańskiej kultury pracy jak kierowcy Global Bus czy pracownicy sklepów w La Aldea de San Nicolas, gdzie nikt nikogo nie popędza i nigdzie nikomu się nie spieszy a mimo to praca jest wykonywana planowo i bez żadnych problemów, bo po co ich na siłę szukać...

Autobus może odjechać 10 min. później. Kierowca nie musi przed odjazdem się spieszyć. Może przyjść tuż przed odjazdem otworzyć autobus, włączyć klimę i spokojnie sprzedawać bilety. Autobus ekspresowej linii nr 50 do Faro Maspalomas odjeżdża z Las Palmas i jedzie przez miasto. Kierowca widzi sygnał wysłany przez kierowcę innego autobusu stojącego na przystanku i zatrzymuje się przed nim. Kierowca drugiego autobusu bierze od kierowcy linii nr 50 rolkę do sprzedaży biletów. Autobus nr 50 rusza i jedzie dalej. Autobus opuszczając przedmieścia Las Palmas rozpędza się coraz bardziej i wjeżdża na trzeci najszybszy pas autostrady i pędzi ponad 100 km/h, wyprzedzając innych użytkowników drogi, w czasie 20 minut do przedmieść Maspalomas. Autobus o czasie zatrzymuje się w pobliżu Playa de Ingles przylegającego do Maspalomas.

Autobus może odjechać 10 min. później. Kierowca powinien dobrze odpocząć, porozmawiać z innymi kierowcami, napić się kawy, poczuć że jest gotowy do pracy. W przeciwnym razie zagrażałoby to dobru pasażerów i powodowało społeczne wynaturzenia. Kierowca przychodzi 10 min. po czasie odjazdu, życzliwie sprzedaje bilety i dumnie wyrusza w piękną wysokogórską trasę wśród rozmaitych szczytów pewnie jedną dłonią obracając kierownicę. Autobus nr 18 jedzie nad kilkusetmetrowymi przepaściami przez Parqual Rural del Nublo. Po 45 min jazdy autobus dociera do górskiego miasteczka San Bartolome, kierowca wyłącza silnik. Do San Bartolome przyjechał też autobus z innego kierunku i spotyka kolegę z pracy, od którego bierze gazetę, która dokładnie wertuje przez 15 min. życzliwie spoglądając na pasażerów autobusu serdecznie się uśmiechając. Punktualnie o 18 autobus odjeżdża w dalszą część krętej górskiej trasy i planowo dociera do Maspalomas.

Autobus przyjeżdża 10 minut później. Kierowca dostojnie, powoli wspina się autobusem na górskie przełęcze wdzięcznie konsumując lokalne owoce ostrożnie jadąc na zakrętach i rozmawiając ze znajomą jadącą z dzieckiem do wioski w górach. Gdy znajoma wysiada autobus przyspiesza i leci drogowymi serpentynami przez zachodnią część Gran Canarii. Inny kierowca pędzi zakrętami o kącie 200 stopni nad kilkusetmetrowymi przepaściami z prędkością dochodzącą do 70 km/h, sprawia mu to radość, jest zafascynowany pracą i jazdą przez swoją ukochaną ziemię. Autobus będzie na pewno na czas.

Na pewno najbardziej kanaryjską częścią Gran Canarii jest jej zachodnia, jeszcze nie skomercjalizowana, strona. Niezapomniane widoki i najlepsze wrażenia z podróży z Aldea de San Nicolas do Agaette 35 kilometrową drogą z 365 zakrętami do Agaette lub do Puerto de Mogan. Niebawem z Agaette do Aldea de San Nicolas pod górami tunelami zostanie wyprowadzona dużo prostsza szybka droga, której budowa aktualnie trwa i jest mocno zaawansowana. Ludzie pracujący w kulturalny sposób z pełnym społecznym zrozumieniem głębszego sensu takiego podejścia do życia to ogromna wartość i mądrość, nad którą warto się pochylić, uszanować i zrozumieć (nie do pomyślenia jest, żeby w sklepie klienci i przełożeni mogli bezczelnie popędzać i wykrzykiwać na pracowników, bo jest kolejka, tam kasjerka wyluzowana rozmawia z klientami, może porozmawiać ze znajomymi, odejść od kasy i pokazać na spokojnie dany towar, nie ma nic na już i hurra, zupełnie inny szacunek dla człowieka niż na dalekim wschodzie Europy, do której Polska niestety ciągle mentalnie i umysłowo za bardzo przylega pogrążając w ludziach to co jest w ich najcenniejsze).

Jeśli chce się zostać na Gran Canarii dłużej albo spróbować związać swoje życie z ta wyspą to można zakupić tańsze bilety elektroniczne. W stolicy Wysp Kanaryjskich Las Palmas jeździ również komunikacja miejska reprezentowana przez żółte nowoczesne autobusy. Bilet kosztuje 1,40 Euro, natomiast jeśli ma się wieloprzejazdową kartę to kosztuje 1 Euro. Są ludzie, którzy przyjechali tutaj i nie zamierzają wracać jak na przykład Polka, która przyjechała tutaj w momencie wejścia Polski do Unii Europejskiej i pracuje w informacji turystycznej w samym sercu starej części stolicy pod Katedrą Świętej Anny na placu z pomnikami ośmiu odlanych z brązu psów Los Perros de Santa Ana będących już nieodłącznym ważnym krajobrazem stolicy i symbolem Wysp Kanaryjskich. W informacji turystycznej można bezpłatnie skorzystać z tabletów z dostępem do internetu (bezpłatne wifi jest też na przykład w centrum górskiej Tejedy). Hiszpania jest w ogóle przyjaznym krajem dla psów, co widać na chodnikach w każdym rejonie kraju. Bez nakazów, zakazów i norm.

Wyspy Kanaryjskie mają swoje białozielone linie lotnicze, które łączą wyspy w czasie 40 min. Można też przemieszczać się statkami. Z Gran Canarii szybki prom Fred Olsen Express na Teneryfę płynie 1h 30 min. W Las Palmas do 1947 roku jeździł tramwaj ''La Pepa'', po którym zostały resztki torów na ulicy Triana. Hiszpanie potrafią robić infrastrukturalne cuda i nie żałują pieniędzy na transport publiczny a Las Palmas ma idealne położenie, żeby zacząć wprowadzać na wyspę koleje, na dobry początek zaczynając od łączenia za pomocą miejskiego transportu linowego górne dzielnice stolicy z centrum.

Rozbudowany transport publiczny i wysoka kultura pracy połączona z godziwymi zarobkami opierająca się na poziomym sposobie działania struktury pracowniczej firm i spokoju codziennego prowadzenia życia to najlepsze lekarstwo na długowieczność, żeby mieszkańcy południowej Europy mogli do 100 roku życia być w pełni sprawnymi ludźmi i cieszyć się z każdego następnego wschodu słońca nad ich tradycyjnymi uprawami pomidorów, migdałowców, bananów okrytych białymi płachtami..., być współuczestnikami rozwoju nowoczesnych technologii zbliżających różne regiony państwa do siebie na przykład za pomocą nowej hiszpańskiej kolejowej marki AVE i rozwoju dobrze skomunikowanych portów lotniczych.

środa, 07 czerwca 2017, raszko

Polecane wpisy

Komentarze
2017/06/08 00:38:26
Bardzo dobre informację, dzięki...