Blog > Komentarze do wpisu
Nowa Sól i Zielona Góra komunikacyjnie ciągle za daleko od centrów biznesu Polski i Niemiec

Dawna linia Zbąszynek - Gubin

Linia kolejowa Gubin - Zbąszynek była przed wojną dwutorowa i prowadziła przez III Rzeszę do granicy z II Rzeczpospolitą Polską. Aktualnie jej znaczenie dla rozwoju dużej Aglomeracji Zielona Góra i pobliskiego rodzącego się na nowo tygrysa ekonomicznego regionu miasta Nowa Sól może odegrać kluczową rolę w gospodarczym dryfie być albo nie być i zarabiać albo nie zarabiać dla obywateli południowo-zachodniej Polski (czerwiec 2017 roku - pociąg TLK Gałczyński jedzie przez Odrę z prędkością 30 km/h ze względu na zaniedbany, więc słaby i ubogi, bo jednotorowy stan infrastruktury; obok czynnego toru widać miejsce na zbudowanie pełnej infrastruktury o porządnej przepustowości prowadzenia ruchu pociągów z minimalną prędkością 200 km/h, w duchu sprawnego prowadzenia mniejszych i większych biznesów mających bezpośredni wpływ na poziom zarobków polskich gospodarstw domowych i tworzenia realnych możliwości przyzwoitego rozkwitu finansowego obywateli Polski razem z obywatelami Zjednoczonej Europy).

Od 11 czerwca 2017 roku podróże koleją z Nowej Soli i Zielonej Góry do Warszawy stają się dłuższe i ulega zawieszeniu pociąg ekspresowy Lech, który w niespełna 4 h pokonywał tę trasę (EIC LECH odjeżdża z Warszawy centralnej o 17.54 i w czasie podróży 3h 21 min. o 21.15 przyjeżdża do Poznania Głównego nie kontynuując niestety swojej jazdy do Zielonej Góry; z Poznania Głównego EIC LECH odjeżdża o 5.46 i do Warszawy Centralnej przyjeżdża o 9.18 po 3h 32 min. podróży). Natomiast pociągi TLK WARTA i TLK GAŁCZYŃSKI jadą z Zielonej Góry do Warszawy Centralnej w czasie bliskim 5 h 40 min.

Powyższe niedogodności są związane z remontami torów na odcinkach linii Poznań - Warszawa, które potrwają do 2019 roku, co jest zrozumiałe w kontekście wydłużenia czasu podróży dla wszystkich pociągów jadących z Berlina, Szczecina, Gorzowa i Zielonej Góry przez Poznań, ale już trudno zrozumieć w trakcie remontów torów w Polsce tendencję podejmowania decyzji o zawieszaniu pociągów, bo przecież EIC LECH mógłby w tym okresie jeździć do Zielonej Góry nadal, tyle że w czasie 4h 45 min ale za to na przykład z biletem za 60 zł, co by dobrze świadczyło o mądrości, apolityczności i wieloletnim stabilnym myśleniu prowadzenia gospodarki w Rzeczypospolitej Polskiej mającej na głównej uwadze wspieranie przede wszystkim aktywności ekonomicznej obywateli niezależnie od ich miejsca zamieszkania i gwarantującej w ten sposób zrównoważony rozwój całego państwa, a nie wybranych obszarów nadawanych z takiego czy innego politycznego klucza doraźnych zabiegów powodujących brak długoletniej dbałości o dobro tych najbardziej chcących i najbardziej aktywnych w systematycznej pracy organicznej obywateli, którzy przez takie nieodpowiedzialne decyzje mocno cierpią i stale podwyższają emigracyjne statystyki nie mogąc zrozumieć wielomiliardowego wspierania patologicznych form rozdawnictwa pomocy socjalnej kosztem budowy nowoczesnego technologicznie państwa polskiego pilnie potrzebującego rozbudowy siatki połączeń kolejowych, szybkiej kolei z Warszawy do Nowego Sącza, Wrocławia i Szczecina z możliwością podłączenia się do realizowanych projektów szybkiej kolei z Berlina do Londynu i Madrytu, samolotów piątej generacji, okrętów nawodnych i podwodnych... przemysłu dającego godnie płatną pracę będącą jedyną sensowną formą rozwiązywania problemów społecznych. Skracanie i zabieranie pociągów to niszczenie mądrego kapitału społecznego i uderzanie w codzienne życie obywateli potrzebujących stabilnych i coraz wygodniejszych społecznie ekologicznych środków komunikacyjnych do realizacji swoich marzeń i możliwości płacenia podatków w Polsce (w czasie remontów pociąg EIC LECH powinien nadal jeździć z Warszawy do Zielonej Góry w trybie podróży przyspieszonej na odcinku Poznań - Zielona Góra, bez zatrzymań w Nowym Tomyślu, Zbąszynku i Sulechowie, na przykład wg. następującego rozkładu jazdy: Poznań Główny odjazd 21.16 - Zielona Góra przyjazd 22.27, Zielona Góra odjazd 4.27 - Poznań Główny przyjazd 5.41).

Podróż koleją z Nowej Soli i Zielonej Góry do Warszawy, przy modernizacji istniejącej infrastruktury może i powinna być zbliżona do 3h 20 min. W tym celu, oprócz prowadzonych prac utrzymaniowych i modernizacyjnych na linii z Poznania do Warszawy, konieczne jest przeprowadzenie prac torowych i mostowych ze Zbąszynka do Czerwieńska. Aglomeracja Zielona Góra, poza pilnie konieczną poprawą parametrów dla wyższej prędkości na tej linii, powinna mieć przynajmniej od Przylepu do Sulechowa drugi tor, który pozwoliłby na przywrócenie normalnej przepustowości szlaku dla pociągów do Gorzowa, Gdyni, Poznania i Warszawy (od Sulechowa można do Zbąszynka położyć ponownie drugi tor lub/i zmodernizować tor przez Kargową do Wolsztyna dając w ten sposób możliwość poprawy przepustowości szlaków do centralnej i północnej Polski).

Bardzo ważna jest też komplementarność transportu publicznego i jego jak największa regularna dostępność. Podróż koleją w 2020 roku z Nowej Soli i Zielonej Góry do Warszawy w czasie bliskim 3h w przyjemnych warunkach jest dobrą alternatywą do czasu pojawienia się superszybkich pociągów lub hyperloopów. Ważne jest również wzmocnienie działalności Portu Lotniczego Zielona Góra, bo samoloty mogą się świetnie uzupełniać z koleją i stanowią one ciekawy środek sprawnego transportu pasażerskiego, który w przyzwoitej cenie biletów powinien pełnić znaczącą rolę w systemie gospodarki lubuskiego regionu. Dlatego ważne jest uruchomienie codziennych lotów do stolicy i z powrotem minimum dwa razy dziennie porankiem i wieczorem.

 

ROZKŁAD JAZDY POCIĄGÓW WAŻNY OD 11.06.2017 R.

 

NOWA SÓL - ZIELONA GÓRA - WARSZAWA

 

Nowa Sól 4.45 -PKS GORZÓW- 5.25 Zielona Góra

Zielona Góra 5.51 -TLK WARTA- 11.20 Warszawa Centralna

 

Nowa Sól 10.02 -REGIO- 10.20 Zielona Góra

Zielona Góra 10.31 -REGIO- 11.13 Zbąszynek 11.45 -EIC BWE- 16.00 Wawa C.

 

Nowa Sól 15.11 -REGIO- 15.31 Zielona Góra

Zielona Góra 15.40 -TLK GAŁCZYŃSKI- 22.04 Warszawa Centralna

 

Nowa Sól 17.11 -REGIO- 17.30 Zielona Góra

Zielona Góra 17.36 -TLK STOCZ.- 18.18 Zbąszynek 18.46 -EIC BWE- 23.19 Wawa Centr.

 

 

WARSZAWA - ZIELONA GÓRA - NOWA SÓL

 

Warszawa Centralna 6.50 -TLK GAŁCZYŃSKI- 12.33 Zielona Góra

Zielona Góra 12.58 -REGIO- 13.17 Nowa Sól

 

Warszawa Centralna 9.59 -EIC BWE- 14.07 Zbąszynek 14.31 -TLK UKIEL- 15.13 Zielona Góra

Zielona Góra 15.50 -REGIO- 16.07 Nowa Sól

 

Warszawa Centralna  15.38 -EIC BWE- 20.07 Zbąszynek 20.42 -REGIO- 21.23 Zielona Góra

Zbąszynek 20.42 -REGIO- 21.42 Nowa Sól

 

Warszawa Centralna 19.00 -TLK WARTA- 00.40 Zielona Góra

Zielona Góra 4.00 -PKS ZGORA- 4.30 Nowa Sól

 

 

NOWA SÓL - ZIELONA GÓRA - BERLIN

 

Nowa Sól 6.05 -REGIO- 6.25 Zielona Góra

Zielona Góra 6.52 -REGIO- 9.19 Berlin Lichtenberg

 

Nowa Sól 15.11 -REGIO- 15.31 Zielona Góra

Zielona Góra 16.27 -REGIO- 17.50 Frankfurt Oder 17.58 -REX- 19.09 Berlin Hauptbahnhof

 

 

BERLIN - ZIELONA GÓRA - NOWA SÓL

 

Berlin Lichtenberg 10.11 -REGIO- 12.51 Zielona Góra

Zielona Góra 12.58 -REGIO- 13.17 Nowa Sól

 

Berlin Hauptbahnhof 16.51 -REX- 18.08 Frankfurt Oder 18.18 -REGIO- 20.06 Zielona Góra

Zielona Góra 20.21 -REGIO- 20.38 Nowa Sól

 

 

SAMOLOTEM Z ZIELONEJ GÓRY DO WARSZAWY

 

Autobus: Zielona Góra ul. Dworcowa 4.00 - Zielona Góra ul. Zarugiewicza 4.05 - Zielona Góra ul. Bema 4.10 - Zielona Góra CRS 4.15 - 4.50 Port Lotniczy Zielona Góra

Port Lotniczy Zielona Góra 5.45 - 6.50 Warszawa Lotnisko Chopina

poniedziałek, wtorek, środa, piątek, sobota

Pociągi co 15 min. : Warszawa Lotnisko Chopina -22 min. jazdy- Wawa Centralna/Śródmieście 

 

Pociągi co 15 min.: Wawa Centralna/Śródmieście -22 min. jazdy- Warszawa Lotnisko Chopina

Warszawa Lotnisko Chopina 22.35 - 23.35 Port Lotniczy Zielona Góra

poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek, niedziela

Autobus: Port Lotniczy Zielona Góra 23.50 - Zielona Góra CRS 0.25 - Zielona Góra ul. Bema 0.30 - Zielona Góra ul. Zarugiewicza 0.35 - Zielona Góra ul. Dworcowa 0.40

 

Bilet na przelot w jedną stronę kosztuje 78.59 zł. Autobus z Zielonej Góry do Portu Lotniczego to koszt 10 zł, ale można go uniknąć posiadając zielonogórską kartę zgranej rodziny. Przejazd z lotniska do centrum pociągiem lub autobusem miejskim w Warszawie to cena 4.40 zł. Bilet na pociąg EX EIC kosztuje przed odjazdem niespełna 130 zł a na TLK 68 zł, przy czym kupując bilet z ponad 30-dniowym wyprzedzeniem można było pojechać ekspresem za 69 zł a na TLK z ponad 14-dniowym wyprzedzeniem za 47 zł. Warto pamiętać, że do pociągu można zabrać bezpłatnie duże bagaże a do samolotu tylko bagaż podręczny, bo za większy zapłacimy na przykład 200 zł, ponieważ w transporcie lotniczym można często zapłacić więcej za bagaż niż za sam przelot. Podróż samolotem razem z dojazdem i odprawą na terminalach zajmuje przynajmniej bite 3h (1 h na odprawy, 1h na lot, przynajmniej 1h na dojazd do lotnisk z centrów miast), więc pociąg jadący ze stałą prędkością 160 km/h z Warszawy do Zielonej Góry też jest w stanie zapewnić podróż w takim samym czasie, na co mieszkańcy województwa lubuskiego bardzo liczą w najbliższych latach po zakończeniu remontów torów. Podróż hyperloopem może potrwać zaledwie 25 minut a koleją magnetyczną 1h. Zbudowanie klasycznej superszybkiej kolei pozwoli na przejazd pomiędzy centrami Warszawy i Zielonej Góry w czasie 2h, co już będzie oznaką normalizacji rozwoju cywilizacyjnego dla Polski.

 

Ciekawostką jest, że od 1 sierpnia 2017 roku wszedł w życie bilet samorządowy, który umożliwia melancholijną, romantyczną podróż osobom, które nigdzie nie lubią się spieszyć z regionu lubuskiego do stolicy Polski. Bilet kosztuje 38 złotych i jest ważny przez 24h umożliwiając w tej cenie jeżdżenie pociągami Kolei Wielkopolskich, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, Kolejami Mazowieckimi, Kolejami Dolnośląskimi, Kolejami Małopolskimi, Kolejami Śląskimi, Warszawską Koleją Dojazdową i Arrivą RP ale Przewozów Regionalnych nie obejmuje, więc można taką niedrogą podróż rozpocząć na przykład w Zbąszynku:

 

Zbąszynek 6.30 - 7.24 Poznań Koleje Wielkopolskie

Poznań 7.30 - 9.10 Konin Bus Koleje Wielkopolskie

Konin 10.28 - 11.26 Kutno Koleje Wielkopolskie

Kutno 12.00 - 13.04 Zgierz Łódzka Kolej Aglomeracyjna

Zgierz 14.42 - 15.37 Łowicz Łódzka Kolej Aglomeracyjna

Łowicz 15.46 - 17.06 Warszawa Zachodnia Koleje Mazowieckie

 

Warszawa Zachodnia 13.28 - 15.24 Kutno Koleje Mazowieckie

Kutno 17.43 - 18.43 Konin Koleje Wielkopolskie

Konin 19.06 - 20.29 Września Bus Koleje Wielkopolskie

Września 20.39 - 21.28 Poznań Koleje Wielkopolskie

Poznań 23.05 - 00.13 Zbąszynek Koleje Wielkopolskie

 

Warto pamiętać, że bilet samorządowy nie obowiązuje w kilku sztandarowych pociągach poszczególnych spółek kolejowych jak np. w Kolejach Dolnośląskich ''Pociąg do Kultury'' czy ''KD - Specjal'', w Kolejach Małopolskich na odcinku Kraków Olszanica - Kraków Lotnisko czy na śląskim odcinku Chałupki - Bohumin i komercyjnych pociągach Kolei Śląskich i Kolei Mazowieckich jak na przykład w dalekobieżnym międzywojewódzkim pociągu Słoneczny.

 

 

poniedziałek, 05 czerwca 2017, raszko

Polecane wpisy

Komentarze
2017/10/31 15:40:28
Podoba mi się powyższy wpis, dobra robota