Blog > Komentarze do wpisu
Koleją z Zielonej Góry i Wrocławia do Pragi

Przewozy Regionalne w Kotlinie Kłodzkiej

Jednostka elektryczna Przewozów Regionalnych z Międzylesia do Wrocławia wjeżdża na peron stacji Bystrzyca Kłodzka (08.02.2017 r.)

 

Zielona Góra i Wrocław, dwie zdecydowanie największe polskie aglomeracje na południowym zachodzie Polski, które powinny stanowić dobrą komunikacyjną bramę dla sprawnych podróży koleją wszystkich Polaków do jednego z najpiękniejszych miast Europy, jakim bez wątpienia jest Praga i urokliwy międzygórski Liberec. Wrocław - piąte, a Zielona Góra - szóste miasto pod względem wielkości terytorialnej w Polsce. Ośrodki administracyjne i gospodarcze, z których dojazd przyjaznym transportem publicznym po ostatniej zmianie ustroju państwa był mocno utrudniony, a wręcz niemożliwy. Ale stopniowe poznawanie się na nowo Polaków i Czechów w demokratycznej rzeczywistości powoli zaczyna przynosić wymierne efekty w postaci nawiązywania pozytywnych partnerskich relacji także w dziedzinie transportu kolejowego. Z Zielonej Góry i Wrocławia można podróżować koleją dwoma kolejowymi szlakami przez magiczne góry Sudety: tunelem pod Górami Bardzkimi wzdłuż Nysy Kłodzkiej i podniebnym, a raczej podchmurnym, lotem na szynach u podnóża Szrenicy, gdzie tor kolejowy wznosi się (886 m.n.p.m.) i opada o ponad pół tysiąca metrów nad poziom morza (345 m.n.p.m.).

 

PODRÓŻE KOLEJĄ DO PRAGI Z POLSKI POŁUDNIOWO-ZACHODNIEJ

(aktualizacja rozkładu jazdy ważna od dnia 11.06.2017 r.)

 

 

ZIELONA GÓRA - ZGORZELEC - ŻYTAWA - LIBEREC

 

Zielona Góra 7.41 - 10.08 Zgorzelec PR 

Zgorzelec 10.15 - 10.19 Gorlitz KD (połączenie bezpłatne łączące dwa narody)

Gorlitz 11.19 - 11.55 Zittau OE

Zittau 12.13 - 12.53 Liberec TL

 

 

ZIELONA GÓRA - WROCŁAW - SZKLARSKA PORĘBA - TANVALD - PRAGA

 

Zielona Góra 6.09 - 8.13 Wrocław Główny PKP IC IC SIEMIRADZKI

Wrocław Główny 9.20 - 12.23 Szklarska Poręba Górna PR REGIO KAMIEŃCZYK

Szklarska Poręba Górna 12.29 - 13.23 Tanvald  KD OS (do Liberca 14.18)

Tanvald 13.40 - 16.38 Praha hl.n. CD OS

 

Zielona Góra 10.28 - 12.37 Wrocław Główny PKP IC TLK SWAROŻYC

Wrocław Główny 13.10 - 16.22 Szklarska Poręba Górna KD OS

Szklarska Poręba Górna 16.29 - 17.23 Tanvald KD OS (do Liberca 18.18)

Tanvald 17.51 - 20.37 Praha hl. n. CD R

 

ZIELONA GÓRA - WROCŁAW - LICHKOV - USTI NAD ORLICI - PRAGA

 

Zielona Góra 2.09 - 4.11 Wrocław Główny TLK WOLIN

Wrocław Główny 6.19 - 8.40 Międzylesie PR REGIO

Międzylesie 9.06 - 10.09 Usti n. Orlici CD OS

Usti n. Orlici 10.23 - 12.03 Praha hl. n. RX VELEHRAD

 

Zielona Góra 6.38 - 9.24 Wrocław Główny PR REGIO

Wrocław Główny 9.58 - 12.45 Lichkov PR REGIO

Lichkov 13.01 - 14.09 Usti n. Orlici CD OS

Usti n. Orlici 14.23 - 16.03 Praha hl. n. CD RX JOSEV VACLAV MYSLBEK

 

Zielona Góra 10.28 - 12.37 Wrocław Główny PKP IC TLK SWAROŻYC

Wrocław Główny 13.08 - 14.39 Kłodzko Główne KD OS

Kłodzko Główne 14.47 - 15.38 Lichkov PR REGIO

Lichkov 16.03 - 17.12 Usti n. Orlici CD OS

Usti n. Orlici 17.23 - 19.03 Praha hl. n. CD RX DREVNICE

 

Zielona Góra 12.58 - 15.45 Wrocław Główny PR REGIO 

Wrocław Główny 16.54 - 19.29 Lichkov PR REGIO

Lichkov 19.35 - 21.20 Pardubice hl. n. CD OS

Pardubice hl. n. 21.31 - 22.24 Praha hl. n. SC KOPERNIKUS

 

LIBEREC - ŻYTAWA - ZGORZELEC - ZIELONA GÓRA

 

Liberec 12.31 - 13.07 Zittau TL

Zittau 14.01 - 14.40 Gorlitz OE

Gorlitz 14.55 - 14.58 Zgorzelec KD (połączenie bezpłatne łączące dwa narody)

Zgorzelec 15.08 - 17.43 Zielona Góra PR

 

PRAGA - USTI NAD ORLICI - LICHKOV - WROCŁAW - ZIELONA GÓRA

 

Praha hl. n. 4.22 - 5.19 Pardubice hl. n. CD EX SVATAVA

Pardubice hl. n. 5.40 - 7.53 Międzylesie CD OS

Międzylesie 7.58 - 10.21 Wrocław Główny PR REGIO

Wrocław Główny 10.47 - 13.31 Zielona Góra PR REGIO

 

Praha hl. n. 10.55 - 12.37 Usti n. Orlici CD RX FERDINAND

Usti n. Orlici 12.46 - 13.33 Lichkov CD OS

Lichkov 13.48 - 14.38 Kłodzko Główne PR REGIO

Kłodzko Główne 14.41 - 16.22 Wrocław Główny KD OS

Wrocław Główny 17.00 - 19.42 Zielona Góra PR REGIO

 

Praha hl. n. 17.19 - 18.41 Usti n. Orlici DPN REGIOJET

Usti n. Orlici 18.48 - 19.34 Lichkov CD OS

Lichkov 19.40 - 23.08 Wrocław Główny PR REGIO

Wrocław Główny 0.05 - 2.13 Zielona Góra PKP IC TLK WOLIN

 

PRAGA - TANVALD - SZKLARSKA PORĘBA - WROCŁAW - ZIELONA GÓRA

 

Praha hl. n. 7.25 - 10.03 Tanvald CD R KAMENICE

Tanvald 11.27 - 12.21 Szklarska Poręba Górna KD OS (z Liberca odjazd 10.35)

Szklarska Poręba Górna 13.02 - 16.13 Wrocław Główny KD OS

Wrocław Główny 17.00 - 19.42 Zielona Góra PR REGIO

 

Praha hl. n. 13.25 - 16.03 Tanvald CD R VALDSTEJN

Tanvald 17.30 - 18.21 Szklarska Poręba Górna KD OS (z Liberca 16.35)

Szklarska Poręba Górna 18.30 - 21.39 Wrocław Główny KD OS

Wrocław Główny 0.05 - 2.13 Zielona Góra PKP IC TLK WOLIN

 

Połączenia kolejowe z Polski do Czech powinny być rozwijane i ulepszane a jest w tej kwestii bardzo wiele do zrobienia. Istnieje jeszcze kilka zapomnianych przejść torowych z Polski do Czech. Poza tym stan infrastruktury sprawia duży kłopot dla możliwości wprowadzenia szybszych czasowo przejazdów. Wzorem dla zapewnienia średniej prędkości przejazdu  może być właśnie odcinek z Usti nad Orlici do Pragi, gdzie na przykład jeździ również pociąg ekspresowy Ostravan, który 154 km pokonuje w 1h 18 min (praktycznie identyczna odległość jest z Zielonej Góry do Wrocławia a do takich czasów przejazdu pomimo pewnych prowadzonych prac jest ciągle daleko). Wtedy podróż z Wrocławia do Pragi trwałaby trzy godziny a z Zielonej Góry cztery. Najbardziej sensowna linia kolejowa stanowiąca międzynarodowy korytarz transportowy z północnych portów Polski Świnoujście-Szczecin i Kołobrzegu a także bardzo dobrego logistycznego wsparcia portów Gdyni i Gdańska, która może być kompleksowo przebudowana i zmodernizowana do wyższych prędkości z Wrocławia do Międzylesia i Usti nad Orlici jest mocno niedoinwestowana. Jakiekolwiek prace prowadzone tutaj sprowadzają się co najwyżej do utrzymania stanu jakości jaki miała ona na początku lat 90-tych ubiegłego wieku, kiedy została zelektryfikowana ale nie likwiduje to wąskich gardeł jednotorowych z Międzylesia do Kłodzka czy też z Kamieńca Ząbkowickiego do Strzelina (tutaj niedawno województwo dolnośląskie wykonało prace przywracające prędkość 100 km/h). Kolej nie ma dobrego odpowiednika dla drogi ekspresowego ruchu S3, która od portów morsko-lotniczych Świnoujścia- Goleniowa jest w szybkim tempie budowana zbliżając się do granicy z Republika Czeską. Linia kolejowa przez Kłodzko powinna być traktowana przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej na równi z tą przez Zebrzydowice i też w ekspresowym tempie przygotowywana do prędkości 160-220 km/h (dwie nowoczesne linie do Czech to konieczny priorytet dla zapewnienia bezpieczeństwa gospodarczego dla Polski, to samo dotyczy granicy z Słowacją - Piekiełko z Muszyną i  Rzeszów z Łupkowem).

sobota, 04 marca 2017, raszko

Polecane wpisy