Blog > Komentarze do wpisu
Pociągi pojadą z Zielonej Góry do Warszawy w 3h ?

Życie na Stacji Kolejowej w Zielonej Górze

Zanim przystąpi się do budowy kolei dużych prędkości w Polsce można w ciągu zaledwie kilku lat unowocześnić i zmodernizować istniejącą infrastrukturę, która pozwoli Polakom na przemieszczanie się koleją ze średnią prędkością 150 km/h. Stacja Kolejowa Zielona Góra (09.10.2016 r.). Widok na stronę północno-zachodnią: niedzielny TLK PKP IC Dioniozos do Warszawy, za nim jednostka elektryczna Regio do Rzepina i szynobus Regio do Gorzowa PR ZG. 

Niebawem ma rozpocząć się remont 230 km i polepszanie parametrów technicznych linii (przebudowa stacji Łowicz, Kutno i Konin) z Warszawy do Poznania a to oznacza, że w grudniu 2018 roku pociągi ekspresowe będą miały możliwość przyjeżdżać ze stolicy do Zbąszynka w ciągu blisko 2h i 45 min. Czy władze lubuskiego województwa i aglomeracji zielonogórskiej będą godnie przygotowane na wywiązanie się wobec swoich obywateli z zapewnienia im odpowiednio sprawnej dalszej podróży i utraktowania nowoczesnego toru ze Zbąszynka do Zielonej Góry w celu zagwarantowania pewnej podróży z Warszawy w czasie trzech godzin ?

Tor kolejowy w województwie lubuskim na odcinku Zbąszynek - łącznica Czerwieńska i most kolejowy nad Odrą pozostawiają wiele do życzenia. Choć oficjalnie przywrócono PRL-owską prędkość szlakową 100 km/h, to w rzeczywistości nie jest ona na całym odcinku dotrzymana a na nadodrzańskim łuku i moście mocno ograniczona. Poza tym w czasie jazdy czuje się niedogodności, związane z nienajlepszą stabilizacją toru i niskim stopniem usprężynowienia szyn, w postaci lekkich szarpnięć i skoków pociągu. 40 minut podróży pociągiem ekspresowym z Warszawy na odcinku Zbąszynek - Zielona Góra to jest i tym bardziej będzie za długo w stosunku do czasu przejazdu całej trasy.

Mamy rok 2020. Pociąg wyrusza ze stacji Zbąszynek i rozpędza się minimum do 220 km/h, cicho przelatuje przez Babimost, Łęgowo Sulechowskie i Sulechów, po czym przeskakuje nad Odrą i rozpoczyna hamowanie, żeby przed zielonogórskimi wzgórzami wskoczyć z prędkością 120 km/h na tor łukowy łącznicy obok Czerwieńska wjeżdżając na Odrzankę, którą znowu może pędzić wznosząc się do góry błyskawicznie witając po 14 minutach jazdy stację kolejową w Zielonej Górze... takie realne efekty podróży mogą Lubuszanie uzyskać jeżeli mądrze, odpowiedzialnie i kompleksowo władza podejdzie do tematu rozwoju regionu i inwestowania w najnowocześniejsze technologie w celu zagwarantowania ludziom lepszej przyszłości opartej na wiedzy znajdującej swoje najlepsze odzwierciedlenie w ekonomicznym dobrobycie społeczeństwa.

Krajowe inwestycje związane z unowocześnianiem linii z Poznania do Warszawy mogą zbliżyć czas przejazdu pociągów do 2 h ale pod warunkiem, że będą wykonane odcinki nawet kilkunastokilometrowe dostosowane do jazdy z prędkością 200 km/h. Również z Poznania do Słubic takie fragmenty kolejowej trasy powinny zaistnieć. Każde kilka zaoszczędzone minut daje w sumie bardzo pozytywne efekty i na dłuższym dystansie skraca czasowo podróż, co ma bardzo istotne znaczenie dla ludzi, którzy chętnie korzystaliby z szybkiej i przyjaznej komunikacji publicznej realizowanej przez mądre państwo, bo wspierające przede wszystkim rozwój obywateli i nakręcające pozytywną dynamikę gospodarki. 20 minut jazdy z Zielonej Góry do Zbąszynka, 35 ze Zbąszynka do Poznania i 120 z Poznania do Warszawy... takie czasy przejazdu można swobodnie zagwarantować ekspresowym pociągom dalekobieżnym dzięki odcinkowemu dostosowaniu obecnej infrastruktury do prędkości rzędu 180-220 km/h albo na całej trasie zapewnić regularną stałą prędkość na poziomie 160 km/h.

Przyjmując wersję minimalistyczną warto zauważyć, że już samo drobne unowocześnienie toru i dostosowanie mostu do prędkości 120 km/h plus szybki wjazd na nowe tory stacji Zielona Góra może spokojnie skrócić czas przejazdu o przynajmniej 10 minut, co pozwoli w ciągu 30 minut pokonać ten lubuski odcinek torów. Zważywszy na możliwość podróży z Warszawy do Zbąszynka w czasie 2h 55 min, po modernizacji 230 km linii Poznań - Warszawa tylko do prędkości 160 km/h, będzie to dostrzegalny postęp, bo podróż ze stolicy do winnego grodu potrwa 3h 25 min. Ale koszty modernizacji toru ze Zbąszynka do Czerwieńska do prędkości chociaż 160 km/h są niewielkie, w stosunku chociażby do budowy odcinka trasy drogowej S3 z Sulechowa do Zielonej Góry, więc nie warto zadowalać się maksymalizacją oszczędności inwestycyjnych kosztem jakości życia obywateli. Bardzo ważny jest też fakt, że szybszy przejazd z Warszawy do Zbąszynka otwiera też możliwość zapewnienia sprawnego połączenia kolejowego ze stolicy do Gorzowa. Zakup i powołanie do życia eleganckich lubuskich jednostek kolejowych ze Zbąszynka do Gorzowa plus dalsza modernizacja toru przez Międzyrzecz i Skwierzynę do 120 km/h, a najlepiej do 160 km/h, również północnej stolicy województwa lubuskiego zapewni podróż z Warszawy bliską 3h i, co bardzo ważne też, przybliży rejon Międzyrzecki i Skwierzyński do wyższej kultury cywilizacji dając impuls gospodarczy dla rozwoju dobrych inwestycji w tych miastach.

Rozwój aglomeracji Zielona Góra i poziomu życia jej mieszkańców, jeśli ma być realny, to jest uzależniony od inwestowania w najnowocześniejsze technologie związane z przemysłem elektromaszynowym. To postęp technologiczny, ściśle związany w istnieniem najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych, w danym regionie i państwie określa prawdziwe ich miejsce na mapie świata rozwoju gospodarczego i ekonomicznego poziomu życia obywateli. Nieodległa historia Zielonej Góry dobitnie pokazała, że likwidacja zakładów produkcyjnych, mających wyroby wysoko cenionych marek na świecie, zrujnowała regionalną gospodarkę doprowadzając obywateli na skraj przepaści ekonomicznej i moralnej. Odbudowa nowoczesnego przemysłu w regionie to musi być priorytet jeśli społeczny rozwój ma być realną wartością pozwalającą ludziom na złapanie drugiego oddechu i rozpoczęcie nowego godnego życia w swoim miejscu zamieszkania. Poprawianie stanu działania kolei powoduje, że stopniowo zaczynają się pojawiać inwestorzy. Jeszcze nie tak dawno (szczególnie w latach 2000-2012) można było usłyszeć od zagranicznych gości, którzy mieli bezpośrednią styczność z telepoczącym się i skaczącym perfumowanym kiblem z zawrotną prędkością 20 km/h, że do Zielonej Góry już koleją nigdy nie pojadą a jacykolwiek, choć trochę więksi, inwestorzy z zewnątrz omijali to miejsce szerokim łukiem. Aktualna budowa zakładu Ideal Automotive z Bawarii pokazuje w jak trudnym miejscu jest region, który nie miał przez dłuższy czas dostępu do nowoczesnych technologii i był komunikacyjnie odcięty od świata. Mądra władza, która poczuwa się do odpowiedzialności za swój region i naprawdę chce wspierać społeczny dobrobyt, musi postawić na konkretny i kompleksowy rozwój kolei, bo od tego zależy jakość pracy, dostęp do wiedzy i poziom zarobków wszystkich (bezpośrednio lub pośrednio) mieszkańców. Nowy inwestor ma siedzibę w niemieckim Bambergu, gdzie jeżdżą super ekspresy ICE, ale też i ma oddział na przykład w chińskim Tianjin, gdzie także dbają o dynamiczny rozwój ekonomiczny i szybkie bogacenie się ludzi superekspresy IHS. Wniosek z tego jest taki, że Zielona Góra jeśli nie chce zawsze produkować wstawek typu bagażniki (od tego zaczyna inwestor swoją działalność w Zielonej Górze), musi się sprężyć i dać młodym obywatelom tutaj mieszkającym chcącym swoje życie rozgrywać w pierwszej światowej lidze impuls przyciągający nowoczesne technologie do miasta. Dobrze będzie dopiero wtedy jak z takich zakładów zacznie się wydobywać zapach stali i najnowocześniejszych kompozytów, z których będą budowane inteligentne mózgi powstających maszyn i pojazdów. Kolej idealnie wpisuje się w pozytywne odbudowywanie i tworzenie stabilnego, bardzo dobrego rynku pracy.

PKP Intercity zamierza pracować nad uzyskaniem homologacji i pozwoleń na dopuszczenie pociągów Pendolino do jazdy w Czechach, Austrii i Niemczech. Pociągi tego typu zaczęłyby jeździć do Pragi, Wiednia i Berlina, co może stać się bardzo dobrym przyczynkiem do uzupełnienia sieci ekspresów klasy Premium w Polsce oprócz Rzeszowa, Jeleniej Góry i Kołobrzegu o Poznań, Zieloną Górę, Świnoujście, Białystok i Lublin. Czas najwyższy też na podjęcie większych zamówień nowych komfortowych pociągów świetnie dostosowanych do jazdy z prędkością 220 km/h na krajowe tory u polskich producentów, które stopniowo powinny zacząć stanowić główną siłę przewozową również na kolejach we wszystkich państwach Europy Środkowej.

 

Nowe pociągi możliwe do powołania w grudniu 2018 roku (ukończenie unowocześniania szlaku na 160 km/h z Sochaczewa do Swarzędza i toru na 120 km/h ze Zbąszynka do Czerwieńska) łączące aglomeracje zielonogórską z warszawską, dzięki którym systematyczna realizacja misji rozwoju społecznego i biznesowego będzie dotrzymana:

Zielona Góra 3.00 - 6.25 Warszawa EIP RYDZ

Zielona Góra 19.00 - 22.25 Warszawa EIP PRAWDZIWEK

Warszawa 5.00 - 8.25 Zielona Góra EIP PRAWDZIWEK

Warszawa 20.50 - 00.15 Zielona Góra EIP RYDZ

 

 

Kompleksowy i najbardziej sensowny dla długotrwałego procesu rozwoju gospodarczego lubuskiego regionu i polskiego państwa rozkład jazdy możliwy do zrealizowania w grudniu 2020 roku po wprowadzeniu odcinkowo od Warszawy do Zbąszynka prędkości przejazdu na poziomie 220 km/h i ze Zbąszynka do Czerwieńska 160 km/h:

 

ZGORA - WAWA:

Zielona Góra 3.00 - 5.55 Warszawa EIP RYDZ

Zielona Góra 4.00 - 7.40 Warszawa TLK WARTA

Zielona Góra 6.00 - 9.15 Warszawa EIC LECH

Zielona Góra 16.40 - 20.40 Warszawa TLK GAŁCZYŃSKI

Zielona Góra 18.55 - 22.45 Warszawa TLK DIONIZOS

Zielona Góra 20.00 - 22.55 Warszawa EIP PRAWDZIWEK

 

WAWA - ZGORA:

Warszawa 4.40 - 7.35 Zielona Góra EIP PRAWDZIWEK

Warszawa 5.45 - 9.35 Zielona Góra TLK DIONIZOS

Warszawa 7.40 - 11.40 Zielona Góra TLK GAŁCZYŃSKI

Warszawa 16.00 - 19.15 Zielona Góra EIC LECH

Warszawa 19.45 - 23.25 Zielona Góra TLK WARTA

Warszawa 22.00 - 00.55 Zielona Góra EIP RYDZ

wtorek, 18 października 2016, raszko

Polecane wpisy